Bokanmeldelse: Ha en god dag!

How To Have A Good DayVi har gode dager og vi har dårlige dager – men noen har flere av de gode enn de dårlige. Det kan skyldes at de har lest boken til Caroline Webb, «How to have a good day».

Jeg plukker opp denne typen selvhjelpsbøker med en stor dose skepsis – hvis jeg plukker dem opp i det hele tatt. Ikke fordi rådene er dårlige, men fordi metodene og strategiene som beskrives alt for ofte er resirkulering av ting jeg har lest før.

Webb, som har en lang karriere i McKinsey bak seg før hun ga ut «How to…». Boken som ifølge forleggeren har solgt til mer enn 60 land, skriver i så måte i en godt etablert tradisjon. Men på et område skiller hun seg ut – og det er kanskje derfor jeg ble interessert da jeg kom over en artikkel om boken i Financial Times: Utgangspunktet hennes er grundig lesing av over 600 artikler innen adferdsøkonomi, psykologi og nevrovitenskap. Og et premiss for boken som sier at rådene hun gir, skal være forankret i forskning og testet ut av andre.

Det er ikke lite hun lover: leseren skal bli bedre til å prioritere for å få mer ut av tiden, styre interaksjoner gjennom dagen mer effektivt, gjøre et større inntrykk på andre, håndtere tilbakeslag, oppleve et høyere energinivå og ha det mer gøy.

Caroline Webb
Caroline Webb

Utgangspunktet handler om å forstå de to tilstandene vi vanligvis befinner oss i gjennom en helt vanlig dag; forsvarsmodus, der vi opptrer reaktivt, er overveldet, ufokusert og stresset og oppdagelsesmodus, der vi er fremoverlent fokusert, har kontroll, jobber med egne prosjekter og får energi av å jobbe.

Basert på forskning mener Webb at vi i stor grad selv kan styre hvilken tilstand vi befinner oss i. Hun deler dagen i tre, og gir konkrete råd.

Morgen
Vi våkner ofte med et kaotisk tankebilde, lite strukturert, ofte litt blue i mangel på den dopaminen som holder tungsinnet på avstand lenger ut på dagen. Men akkurat da, i de første sekundene av dagen og etterpå, mener Webb vi legger grunnlaget for å ha en god dag. Hennes råd er å lage en liste, tidlig på dagen. Fra den trekker du ut en eller to oppgaver som er kritiske å få gjort for å føle at det har vært en god dag. Så setter du av tid i kalenderen til å jobbe uavbrutt med dem. Unngå å være for optimistisk – forskning og anekdoter tyder på at de med et realistisk bilde av hva de kan oppnå, lykkes best.

Dagen
Gjennom dagen kan det virke som om hovedoppgaven Webb gir oss, er å unngå å bli stresset mens vi følger listen vi har satt opp. Et godt verktøy i så måte, er pusten. Ved å være bevisst når pusten blir rask og overfladisk – klassisk symptom på stress – og aktivt puste dypt i 90 sekunder hver gang vi føler oss overveldet, kan vi lure kroppen til å tro at vi har full kontroll. Hvis vi klarer å kombinere dette med å holde fokus på de målene som er viktige for oss – og på en positiv måte stoppe andre når de prøver å gjøre sin to do-liste til vår – blir dagen god.

Kvelden
Å avslutte på opptur, gir et godt utgangspunkt for neste dag. Dette rådet kjenner jeg igjen fra skriving; det er alltid lurt å gi seg mens skrivingen går bra fordi det blir enklere å komme i gang igjen med neste økt. På samme måte vil Webb at vi skal oppsummere dagen i et par punkter som synliggjør for oss selv, hva det er vi har lykkes med.

En god dag er en produktiv dag. En dag der du jobber for noe som er viktig for deg og der du beveger deg mot et mål. Den skal gi selvtillit og energi og en følelse av å lykkes. Og at gode dager er viktige, understreker Caroline Webb allerede i starten av boken, med dette sitatet fra den amerikanske forfatteren Annie Dillard:

«How we spend our days is, of course, how we spend our lives.»

Nok sagt. Resten er altså opp til deg selv.

«How to Have a Good Day», by Caroline Webb, Crown Business/Pan Macmillan