4 trender fra Gartner Symposium

På den årlige konferansen til Gartner i Barcelona kom det i år frem at det er fire hovedtrender innen IT: mobilitet, sosiale medier, cloud og internet of things. Sammen endrer trendene måten vi jobber på, hvordan vi samhandler, og de skaper nye forretningsmodeller. Konkurranse kan komme fra uventet hold. Hvem skulle for eksempel ha trodd at Telenor skulle bli en konkurrent til bankene i Asia?

På årlige gartnerkonferansen for IT-ledere Gartner Symposium/ITxpo 2013 i november deltok nærmere 7.000 deltagere fra hele Europa. Konferansen dekker et vidt spekter av fagområder. Skal man allikevel prøve seg på en oppsummering av konferansen er stikkordene: mobilitet, sosiale medier, cloud og internet of things – også kalt «nexus of forces». Fire sentrale trender som omgir oss og forsterker hverandre, trender som åpner spennende muligheter i årene som kommer.

“The proliferation of smart mobile devices in the enterprise was but a pale foreshadowing of a new era in which every budget is an IT budget, every company is a technology company, and IT spending on both smart- and ‘smart’ devices will approach $4 trillion per year,” Gartner.

Mobilitet
Mobilitet har vært fremtredende over lang tid og forsterkes. Arbeidsflaten vår er i stadig større grad tilgjengelig på smarttelefoner, nettbrett og bærbare PCer. Vi jobber hvor som helst når som helst. Det gir oss frihet, men samtidig viskes grensen mellom jobb og fritid ut. Sitter du i en ventehall vil du oppleve at mange sitter med en smarttelefon i hånden. Du er aldri alene, vi er tilgjengelige og kan nå ut til venner og kollegaer hele tiden.

Mobilitet endrer også våre forretningsmodeller – kunder forventer tilgang til produkter og tjenester 24/7. Innen offentlig sektor vil også tjenestene i økende grad bli tilgjengelig på nett. Vi kan etterhvert sitte i vår egen stue og søke barnehageplass, følge saksgangen og få svar. Nye forretningsmodeller kommer til, andre blir overflødige. Konkurransen kan komme fra uventet hold.

Sosiale medier
Vi møter venner og samhandler på sosiale medier. Vi får informasjon vi trenger og ikke visste vi trengte. Vår evne til å motta, vurdere og absorbere stadig mer informasjon øker. Vi skiller i mer eller mindre grad pålitelig informasjon fra det upålitelige. Kommentarer og lenker vi deler med våre venner og kollegaer blir benyttet kommersielt.

Internet of things
Internettforbindelse bygges inn i eksisterende og nye produkter, fra biler, klær, sikkerhetsalarmer til gatelys. Bare fantasien setter grenser Disse kontrolleres gjennom applikasjoner på mobiltelefonen, PCen og webben. Stadig mer data blir lagret i «skyen». Gartner spår en revolusjon de kommende år innen internet of things.

Cloud
Cloud representerer limet mellom trendene. Det åpner opp en verden hvor vi kan dele, bearbeide og benytte data slik at informasjon ikke blir lukket inne i interne systemer, men i et felles datasenter. Flere og flere virksomheter, også offentlige, går i «skya» med de muligheter og sikkerhetsutfordringer det gir.