Sånn jobber jeg: Kristin Clemet

Kristin Clemet har lang erfaring fra politikk og næringsliv og leder nå tankesmien Civita. I tillegg til å lede organisasjonen bidrar hun selv i samfunnsdebatten gjennom sin blogg, og deltagelse i debatter og diskusjoner, ved siden av ustrakt foredragsvirksomhet.

– Jeg begynner dagen med å lese Dagens Næringsliv, Dagsavisen og Aftenposten, som jeg får levert hjemme. Jeg er på jobb rundt 08-08.30, og da fortsetter jeg med å orientere meg om det viktigeste i nyhetsbildet. Jeg har en jobb hvor det er viktig å være oppdatert på det som skjer i samfunnet, så dette er rutine for meg.

Ingen dager er like, og jeg tilbringer sjelden en hel dag på kontoret. Dagene består av en rekke møter, deltagelse i ulike debatter og av å svare og sortere henvendelser. Jeg får i snitt rundt fem henvendelser om å holde foredrag eller delta i debatter hver dag, og bruker en del tid på å sortere og følge opp disse.

– Jeg tilhører en generasjon som er vant til å ha en som hjelper til med det praktiske gjennom arbeidsdagen, og har lagt meg til en arbeidsstil som er tilpasset dette. Jeg har en sekretær i 60 prosent stilling som hjelper meg, og jeg føler meg fullstendig avhengig av hennes hjelp.

– Jeg liker å vite hva jeg skal gjøre de neste dagene, men planlegger ikke for lang tid i forveien. Jeg noterer datoer og perioder hvor det skjer ting som kan være relevant i forhold til mitt arbeid, så jeg har en viss oversikt. Jeg bruker ikke programvare for to-do eller tidsstyring, men har et nært forhold til notatbøker og kalender. Her skriver jeg alt jeg skal gjøre, notater fra møter og stikkord til presentasjoner. Jeg tar også litt notater med telefonen. Alle mine tidsfrister, oppgaver og oversikter er i notatbøkene og kalenderen min, og mister jeg disse så mister jeg samtidig all oversikt over hva jeg skal. Men til nå har det faktisk ikke skjedd.

– Jeg bruker smarttelefon og er mer eller mindre tilgjengelig på telefon og e-post hele døgnet, selv når jeg er på ferie. Jeg er stor tilhenger av kommunikasjon på e-post, det er effektivt og presist, og jeg er nok for lite flink til smalltalk på jobb. Denne vanen la jeg til meg da barna var små, og det ble viktig å få mest mulig ut av arbeidshverdagen.

– Bloggen min har rundt 20 000 lesere, og jeg har rundt 15 000 følgere på Twitter. Jeg tvitrer aktivt og bruker Twitter for å annonsere at jeg har laget nye innlegg på bloggen, eller for å delta i diskusjoner.

– Jeg trives med å gå på jobb, og med å ha et sted som er ‘jobb’. Likevel synes jeg ikke det er nok arbeidstid i løpet av en arbeidsdag, derfor jobber jeg gjerne litt hjemme utover kveldene. Dette er jo dels fordi jeg er engasjert og får ånden over meg, dels fordi jeg har så mange møter og ting som skjer i løpet av arbeidsdagen at jeg må bruke kveldene for å få gjort noe.

– Tidligere har jeg vært i jobber hvor jeg har opplevd adskillig mer stress enn der jeg er nå. Men det meste handler om å ha kontroll. Da jeg gikk inn i Syse-regjeringen husker jeg at Jan P. Syse sa at det ikke gjorde noe om det lå noe i innboksen som ikke var gjort – så lenge man visste hva det var. Så jeg er opptatt av å ikke la arbeidet kontrollere meg. Men føler jeg at jeg er i ferd med å miste kontroll setter jeg av en lørdag eller søndag til å få oversikt og komme ajour igjen.

– Jeg har alltid trivdes med å ha mye å gjøre, og liker at det skjer noe. Jeg blir rett og slett litt forvirret hvis jeg får en avlysning og jeg har en blank arbeidsdag foran meg.

– Jeg tenker i grunnen på jobben hele tiden. Men skal jeg koble litt av er jeg veldig glad i gå tur, enten i Marka her i Oslo, eller andre steder når vi er på ferie. Ellers liker jeg huslige ting, som å rydde, vaske hus og å lage mat. Å være sammen med venner og familie er god avkobling, og ellers leser jeg gjerne en god bok og ser veldig gjerne en bra film.