VR gjør drøm til virtuell virkelighet

Stadig flere bedrifter tar i bruk VR-teknologien for å gi en optimal forsmak på sine produkter. Slik kan VR brukes som salgsverktøy i ulike bransjer.  

Da vi gjestet Mobile World Congress i Barcelona tidligere i år, var det tydelig at blant annet reiselivsbransjen og bilbransjen er i ferd med å trykke VR-teknologien til sitt bryst. Bare tenk deg hvordan det vil være å oppleve en tropisk dykkesafari på Maldivene i VR, fremfor å se bilder av det på nett.

Eller tenk deg å sitte hjemme i sofaen og kunne ta deg god tid med å sjekke ut ulike biler i VR, i stedet for å dra unger med til ørten forhandlere, finne kompetente personer å snakke med, undersøke og teste en hel haug med biler. Når du har kunnet bruke tid i VR-show roomet først, er veien kortere til den rette bilen. Effektivt – både for forhandler og kunde.

Men det er ikke bare reiseliv- og bilbransjen som kan ha stort utbytte av å tilby VR-opplevelser for sine kunder. Selv sjappa på hjørnet kan spe på med virtuelle kundeopplevelser og det trenger ikke koste jobbskjorta heller. Her er noen tenkte tilfeller:

Delikate kuriosa
Noen ganger tar du en avstikker fra den rutinemessige hjemveien for å belønne smaksløkene med en raritet fra delikatessesjappa. Der velger du noe ost og kjøtt du håper å like, selv om du avstår fra å uttale navnene. Så spør forhandleren om du ønsker et øl som passer til maten? Før du rekker å bekymre deg for nye valg, får du på deg en VR-brille som lar deg smugtitte inn i et belgisk mikrobryggeri. Etter å ha sett deg rundt i humlenerdenes aller helligste, forlater du butikken med flere delikatesser enn du hadde trodd. For ikke snakke om nye minner og en kime til avanserte ordspill rundt begrepet ølbriller.

Kundeaktiviteter med VR
Du er i blomsterbutikken og ber om en passende oppsats til en kollega som har bursdag. – Ta på deg disse, sier dekoratøren og rekker deg et par VR-briller. – Finner du den hvite orkideen vi har gjemt, får du 15 prosent rabatt av meg, sier han. Mens du saumfarer butikken virtuelt, lager dekoratøren en bukett du neppe glemmer hvor du kjøpte. Sannsynligvis forteller du også en venn om opplevelsen i ettertid.

Skattejakt, Kims lek og Finn Willy er analoge kjenninger for de fleste. Med VR-briller og et 360-foto kan du lett oversette disse lavterskelaktivitetene til digital lek. Arranger et 360-foto fra et strategisk sted i lokalene dine, og gjem en opplysning eller en skatt som kunden skal finne. Etterpå premieres kunden for funnet. Du bygger merkevare, kunden får økt kjennskap og en morsom opplevelse. Vinn vinn.

Oppussing med undo funksjon
Du skal pusse opp hjemme og tenker å unngå unødige kostnader. Byggevarehandleren er klar for å gi råd som er mest mulig relevant for ditt prosjekt. Du blir bedt om å ta et 360-bilde med mobilen din, ta mål og sende det over til byggvarehandleren. Når du leverer utstyret neste dag får du muligheten til å vurdere oppgraderingene i heimen gjennom en VR-brille. En stor fordel for deg som kunde, og et godt salgsverktøy for forhandleren.

La deg inspirere
Når man først kommer inn i tankegangen er det lett å se for seg forskjellige måter å bruke VR på:

  • Banker kan tilby folk med skakkjørt økonomi innsikt med en guidet tur mellom berg av sigaretter, godteri og sløsete innkjøp – som en slags wake up call á la luksusfellen.
  • Forberede redningsmannskap på konkrete scenarier i krevende bygninger.
  • Psykologen kan hjelpe pasienter å bearbeide fobier og stress i trygge omgivelser.

Best Western Hotel, Norwegian Airlines, Hurtigruten og alkovettforetaket Av og til er bare noen av mange eksempler på aktører som benytter VR og 360 graders-opplevelser. Ta en titt og la deg inspirere!