Fraværet av kjedsomhet svekker kreativiteten

Alle har godt av å kjede seg av og til. Også på jobb.

Søren Pind, den danske kunnskapsministeren, har tatt et skikkelig oppgjør med sosiale medier i sommer. I et stort intervju i Berlingske Tidende, som norske medier også har fått med seg, fortalte han hvordan han slettet Facebook-kontoen sin med titusenvis av følgere da en automatisert henvendelse foreslo at han skulle bedre omdømmet sitt ved å svare litt kjappere på kommentarer på tidslinjen.

Pind opplevde det som absurd at en algoritme skulle lære ham å forvalte sin egen person, og begynte å tenke igjennom sitt forhold til Twitter, Facebook og Instagram.  Resultatet var altså et ganske så kontant «farvel».

I Frankrike har lovgiverne vært igjennom en tilsvarende vurdering av en annen digital kanal; jobb-e-posten. Og i dag kan franske arbeidere, med loven i hånd, ikke bare nekte å svare på jobb-mail på søndager, men nekte kollegaer å sende den.

Begge disse situasjonene passer inn i en større trend, der stadig flere reflekterer over hva ukritisk bruk av særlig mobilen, men også nettbrettet, gjør med vår evne til å fordype oss. Norske forfattere leser ikke lenger bøker, forteller de i DN. De skummer informasjon på mobilen mens de sitter på do, men evner ikke å lese en artikkel som er mer enn noen sider lang eller litt over gjennomsnittet komplisert.

Et minst like interessant fenomen som vi bør reflektere over i samme slengen, er kjedsomhet. «Kjedsomhet har blitt en knapp ressurs», sier den danske professoren Lars Qvortrup. I det moderne samfunnet, der ambisjonene våre er like høye som tempoet i hverdagen og der jobbstress følger med på T-banen hjem til enda mer ungelogistikkstress, blir det liten tid til ingenting.

Er det et problem? «Ja!», sier forskning. Og det er to hovedgrunner til det.

Kjedsomhet er et signal, skriver den amerikanske forskeren Andreas Elpidorou. Når du kjeder deg er det hjernens måte å varsle oss om at vi gjør noe vi egentlig ikke vil – eller har noe særlig igjen for å drive med. Dermed blir kjedsomhet en vekker, som tvinger oss over mot andre oppgaver som vi i sin tur opplever som meningsfylte.

På samme måte som lykke og entusiasme skaper handling, skriver Elpidorou, hjelper opplevelsen av kjedsomhet oss til å oppnå andre og viktige mål som vi har satt. Fraværet av kjedsomhet øker faren for at vi fortsetter med noe som egentlig er lite givende, som for eksempel å sjekke statusoppdateringer på Facebook eller svare på epost.

Forskning viser også at en person som kjeder seg er mer kreativ enn en annen person som blir stimulert i forkant av en oppgave. Psykologene Mann og Ladmann delte en gruppe studenter i to og lot den ene lese telefonnumre som oppvarming til en kreativ oppgave rett etterpå. Og interessant nok; de som hadde kjedet seg mest, presterte også best på den kreative oppgaven.

Dette resultatet ble gjentatt i et annet forsøk, der halve gruppen ble kjedet med en traurig instruksjonsvideo før de skulle si navnet på det første kjøretøyet de kom på. Deltagerne som hadde sluppet videoen, foreslo vanligvis «bil», mens de som hadde kjedet seg oftere foreslå mer uvanlige fremkomstmidler, som for eksempel kamel.

Teorien om årsaken til disse resultatene er enkel: De som kjeder seg får et økt behov for å bruke hjernene til noe spennende, og er dermed mer «modne» for kreativt arbeid når oppgaven blir gitt. Mange vil også begynne å dagdrømme når de driver med noe som er lite stimulerende, noe som igjen øker den kreative prestasjonsevnen.

I en hverdag der mobilen alltid er med og et hvert ledig øyeblikk brukes til å sjekke sosiale kanaler, e-post eller skrolle de siste nyhetene, blir det lite tid til å se ut gjennom vinduet og tenke over livet, slik vår egen kunnskapsminister, Torbjørn Røe Isaksen, drømte om i en artikkel i Morgenbladet for en stund siden.

Samtidig er det da sjansene for å tenke noe nytt, se en sammenheng eller reflektere på en annerledes måte er størst. Og den kunnskapen er det verdt å ha i bakhodet neste gang noen på jobben drar i gang en kreativ idemyldring – eller du ikke er i stand til å komme på en fin bursdagsgave til kjæresten din i løpet av en heseblesende dag.