Få ting gjort – med nye Things

Microsoft har nylig lansert «To Do», en arvtager til Wunderlist som de kjøpte for et par år siden. WorkFlowy utfordres av Dynalist og OmniFocus som fornyet seg selv i fjor. Og nå kommer Mac-appen Things i versjon 3 og gjør mer eller mindre rent bord med en løsning som er bygget opp fra bunnen av.

Det er ikke lenge siden jeg var på nippet til å spå en stagnasjon i markedet for to do-løsninger, rett og slett fordi jeg trodde markedet var i ferd med å nå et metningspunkt. Så feil går det an å ta. Interessen dabber ikke av – og programmererne i tyske Cultured Code treffer perfekt med lanseringen av det som er noe av det beste jeg har testet av to do-apper (uten samarbeidsfunksjonalitet) så langt.

Det er begrenset hvor interessert en vanlig bruker er i hva som skjer under panseret på to do-listen som styrer arbeidsdagen. Nå er det imidlertid verdt å merke seg at Things i versjon 3 er programmert helt fra bunnen av, uavhengig av den forrige versjonen – som allerede var blant de beste på markedet. Det innebærer i praksis at det blir enklere å gjøre endringer og å tilføre ny funksjonalitet på tvers av Mac, iPhone, iPad og Apple Watch – plattformene. Som igjen betyr en mer sømløs brukeropplevelse og et raskere utviklingsløp.

Når disse tingene fungerer, er ikke dette noe man tenker over. Når det begynner å lugge, som blant annet Evernote har opplevd de siste årene, blir du raskt erstattet med et av de nesten like gode alternativene som alltid finnes tilgjengelig i dette markedet.

Viktigere er det imidlertid at Things har tatt et steg opp og blitt en app med en funksjonalitet og et brukergrensesnitt (snarveier, statisk design, animasjoner) som virkelig skiller løsningen fra konkurrenter som virket oppdaterte for bare noen måneder siden. Inntrykket er rent, ryddig og minimalistisk, uten unødvendige designelementer og med store muligheter til selv å velge hvor detaljerte de forskjellige visningene skal være.

Idag-visningen for eksempel, kan sortere alle oppgavene på prosjektnivå og vise den integrerte kalenderen din på toppen. Eller du kan velge å se alt som en enkel, sammenhengende liste uten annen informasjon enn den du trenger for å få jobben gjort.

Informasjonsstrukturen i Things bygger på de enkelte oppgavene («to do’s») som du legger inn. For disse elementene kan du bestemme både start-dato og deadline, notater, lenker til filer og e-poster samt lage mindre to do-lister med tick-bokser. Avhengig av når jobben skal gjøres, sorteres oppgavene på «Today», «Upcomming» og «Anytime» og «Someday».

På et overordnet nivå sorteres du livet ditt i områder (Areas), for eksempel Jobb, Hjemme, Ungene, Hobbyer, Tur til Pripyat osv. Under områdene legger du enkeltprosjekter og enkeltprosjektene kan deles inn i underprosjekter. I venstremenyen ser du områdene og prosjektene, mens underprosjektene eksisterer kun som ekspanderbare overskrifter i selve prosjektområdet.

Her savner jeg større mulighet til nesting i venstremenyen. Som byrå-ansatt jobber jeg med en klient-struktur, der hovedprosjektet – som er synlig i venstremenyen – blir kunden, mens de enkelte jobbene ikke er synlige i tre-strukturen.

Når det er nevnt; jeg tror faktisk ikke det er noe mer jeg savner i denne nye Things-versjonen. Det meste annet havner på pluss-siden:

  • Et stort antall enkle tastatur-snarveier, intuitiv innlegging av informasjon og enkel navigering gjør det mulig å jobbe nesten uten å bruke musen eller styreplaten.
  • På «Today»-visningen kan du sortere oppgaver på «Tonight», slik at det du ikke får gjort før du er hjemme, legger seg nederst i en egen liste.
  • Det er enkelt å taste inn nye oppgaver uavhengig av hvilket program du ellers befinner deg i.
  • Alle visninger og prosjekter kan åpnes i egne vinduer. For noen er dette en velkommen måte å holde oversikten på. For andre blir det bare rot. Selv foretrekker jeg én enkel liste som jeg forholder meg til gjennom dagen.
  • Et sterkt søk og en god tag-løsning styrker strukturen og lar deg lage virtuelle lister uavhengig av prosjekter og områder. Jeg har for eksempel en tag for «tekst» – alle oppgaver som innebærer at jeg faktisk setter meg ned og skriver en artikkel, et notat eller liknende. Et raskt tag-søk i skrivende stund forteller meg at jeg ikke kommer til å rekke sommerferien.
  • Funksjonaliteten på touch-skjermer er betydelig forbedret og skiller seg klart fra konkurrentene, både når det kommer til måten du organiserer informasjon på og hvordan du legger den inn.
  • Og til slutt, det som alt for ofte roter det til for meg i ellers gode to do-løsninger: I Things bestemmer du selv om oppgavene du krysser av skal forsvinne med en gang, bli slettet en gang om dagen eller om du vil gjøre det selv. Du har uansett tilgang på alt du har gjort i en logg, men for en som bruker to do-listen som prosjektstyringsverktøy og oversikt i forbindelse med blant annet fakturering, er det gull verdt å se hva som er gjort, ikke bare hva som skal gjøres. At det er en egen form for tilfredsstillelse å se alle de avkryssede oppgavene etter en effektiv dag på jobben, er et poeng i seg selv.

Et siste område der Things skiller seg ut, og som er verdt å nevne, er prisingen. Der du enten kan abonnere på de fleste konkurrentene eller kjøpe dem for et relativt lavt beløp, koster desktop-versjonen av Things 439 kroner. iPhone-appen setter deg knappe 100 kroner tilbake og vil du ha iPad-appen også, må du legge til drøyt 150.

For en så solid løsning, er ikke dette veldig mye penger. Og i en app-økonomi der mange jobber for knapper og glansbilder, er Cultured Code sin prisstruktur kanskje fremtidsrettet, den også.

Løp og kjøp! (Men test først gratis i 15 dager.)