Workplace – filmen om det moderne kontoret

Kontoret spiller hovedrollen i Gary Hustwit sin film «Workplace». Den følger Foster & Partners design av nye lokaler for den amerikanske designbyrågruppen R/GA og etterlater liten tvil om at arbeidsplassen har blitt et sted der vi skaper vår identitet, forteller noe om oss selv – og hverandre.

Gary Hustwit er ingen hvem-som-helst innen dokumentarsjangeren. Han debuterte med filmen «Helvetica» i 2007, om hvordan skrifttyper generelt og Helvetica spesielt definerer den visuelle hverdagen til millioner av mennesker over hele verden. I oppfølgeren, Objectified, graver han dypere i det moderne samfunnet sitt forhold til ting og design, og utvidet perspektivet med Urbanized noen år senere. Senere i år kommer også den Kickstarter-finansierte filmen «Reims», om den tyske Braun-designeren Dieter Reims.

Workplace er på samme tid et tilbakeblikk på kontorets historie og en rapport fra nå-tiden i de sekvensene som følger Foster & Partners arbeid med et nytt konsept – «Digital integrated with physical space» – slik Norman Foster formulerer det i en scene.

Men først det historiske tilbakeblikket, flettet inn i filmen som et intervju med Nikil Saval, forfatteren av boken «Cubed».

Han forteller hvordan kontorlandskapet vokste frem i europeiske virksomheter etter krigen «der büreaulandschaft» som han kaller det, men at denne måten å organisere de ansatte på ganske raskt ble ansett som uproduktiv og uhensiktsmessig og forkastet. Bare i land der kontorarbeidere hadde liten innflytelse i organisasjonen ble ordningen behold; fortrinnsvis i England og USA.

I USA gikk man etter hvert et skritt videre, da en ildsjel i kontormøbelfirmaet Hermann Miller utviklet det han kalte en «action oriented» arbeidsplass, med fokus på individet. Ganske raskt ble disse møblene reorganisert til de klassiske «cubicle»-landskapene, firkant etter firkant med et skrivebord, en stol og en kontorarbeider – økonomiavdelingens våte drøm.

Neste forsøk på noe nytt var også amerikansk. Reklamebyrået Chiat Day malte kontoret i glade farger, innførte «free seating», underdekning og utdeling av telefoner og bærbære Mac’er hver morgen. Vi snakker 80-tallet, jappetiden og total katastrofe. Nikil forteller om Chiat Day-ansatte som kom inn på kontoret før seks om morgenen, sikret seg en maskin, en telefon og en plass og la seg til å sove. Ansatte hadde møter i bilene som var parkert på gaten utenfor og eksperimentet gikk gradvis i oppløsning.

Samtidig er dette starten på det aktivitetsbaserte kontoret som de siste 10 årene har funnet fotfeste over hele verden. Og dette var også oppdraget fra R/GA-gründeren Bob Greenberg da de valgte Foster & Partners til å designe selskapets nye New York-kontor; et moderne, aktivitetsbasert og digitalt oppkoblet kontor for hundrevis av medarbeidere som inntil da hadde funnet midlertidige løsninger i flere bygninger som R/GA hadde disponert siden 80-tallet.

Foster & Partnere er blant de store aktørene innen forskning, tenkning og design av fremtidens arbeidsplasser. I Norge er det et annet firma, nederlandske Veldhoen+Company som har fått fotfeste, men andre deler av verden er dominert av Gensler – og kontormøbelleverandøren Steelcase.

Noe av det mest fasinerende i Workplace er å legge merke til hvordan troen på at det fysiske miljøet i kombinasjon med teknologien, nærmest av seg selv skal gi de prosessene, den dialogen og kunnskapsdelingen og den organisasjonen oppdragsgiverne ønsker seg. Hiv de ansatte ut på gulvet og la dem prate sammen og se hvordan samarbeidet skaper merverdi, sånn uten videre.

Det andre som blir veldig tydelig i dialogen mellom oppdragsgiveren R/GA og leverandøren, Foster & Partners, er at det er selve prosessen og konseptet som er leveransen, ikke produktet «nytt kontor». Delvis er dette fornuftig, fordi research’en rådgiverne gjør i forkant, forhåpentligvis setter dem i stand til å designe en riktig løsning.

Samtidig er det åpenbart at for Foster & Partnere er det i prosessen at verdien ligger. Det er timene som akkumuleres langs de utallige stoppestedene i en omfattende metodikk, som skaper overskuddet på bunnlinjen.

Sånn har det blitt i et moderne samfunn og i en moderne økonomi der vi har mer tid og penger enn vi klarer å bruke; det holder ikke lenger med sunn fornuft, et skrivebord, smarte teknologiske løsninger og en god stol når lokalene skal innredes. Du må ha formøter, research, undersøkelser og kartlegging, milepælspresentasjoner, allmøter og forankring, konseptskisser, skisser og til slutt en plan med en fremdrift og løsning som de ansatte forhåpentligvis finner seg til rette i.

Se filmen og gjør det opp din egen mening. Workplace er i en periode tilgjengelig for streaming fra sidene til R/GA.