Nå kommer drone-taxien!

Allerede i sommer kan du sveve over byen i en førerløs drone – i hvert fall om du tar turen til Dubai. Hvis dette lykkes, er det en sensasjon både for droneteknologi og for moderne trafikkavvikling.

Alle som har vært seint ute til et kundemøte har trolig vært inne på drømmen om å fly forbi lange bilkøer og lande galant på bestemmelsesstedet akkurat i tide. Nå skal dette visstnok bli hverdagskost.

Det er halvannet år siden den kinesiske droneprodusenten Ehang tente lyset i øynene på verdens teknologientusiaster, da de presenterte dronen Ehang 184 på CES 2016 (The Consumer Electronics Show). Dronen skulle om kort tid være den første til å frakte mennesker fra A til B. Og nå er vi der.

Lederen for Dubais samferdselsmyndighet, Mattar Al Tayer, har kunngjort at dronene skal være i drift fra juli i år. ”Vi har utført testflyvinger som bekrefter at målet er innen rekkevidde”, sa han til Wall Street Journal i april i år. Samferdselsmyndighetene i emiratet uttalte allerede i fjor at innen 2030 skal 25 prosent av alle passasjerturer foregå med førerløse fartøy. Det er med andre ord på tide å komme i gang.

Fremtidens kollektivtransport i løse luften?
Ehang 184 er en førerløs drone som kan frakte én passasjer, eller 100 kilo, over en distanse på 50 kilometer. Den lades fullt opp på to timer, holder en toppfart på 160 km/t og trenger ikke større landingsplass enn en ordinær parkeringsrute for biler.

Alt du trenger å gjøre er å legge PC-bagen i bagasjeluka, sette deg inn og lene deg tilbake mens den førerløse dronedrosjen tar deg til destinasjonen du taster inn på touchscreen-panelet. Det hele ser lekkert og lettvint ut i promo-videoen:

Sikkerheten skal være godt ivaretatt i følge produsenten selv. De åtte rotorene fordelt på de fire armene gjør det mulig å gjenopprette balanse dersom én av motorene svikter. Likevel er dronen programmert til å lande umiddelbart ved teknisk svikt. Faren for menneskelig svikt skal reduseres ved at alle turer er preprogrammerte, i tillegg vil dronene monitoreres fra et kontrollsenter på bakken.

Når kommer dronetaxien til Norge?
Universitetslektor Håvard Mjøen er ikke helt sikker på om dronefrakt av folk er så nært forestående som Dubai og Ehang vil ha det til. Den eksplosive økningen i bruk av sivile droner har blant annet banet vei for droneteknologi-studiet ved Universitetet i Tromsø der Mjøen underviser.

– Vi diskuterer egentlig ikke førerløse droner som kan frakte mennesker på studiet. Jeg tror det ligger en god del år frem i tid, men man skal ikke se bort fra at det vil komme etter hvert,sier Mjøen.

Håvard Mjøen, universitetslektor ved UIT. Foto: Helge Skog/Mediehuset iTromsø AS

Også hos UAS Norway, dronemiljøets uavhengige fagorganisasjon, er entusiasmen ledsaget av godt begrunnet skepsis.

– Det blir spennende å se hva Dubai får til, sier daglig leder Anders Martinsen.

Han befinner seg i Dallas på Xponential, verdens største dronemesse, når vi snakker med ham. Han er begeistret for alle satsinger som driver droneteknologien framover, men er ikke sikker på om dette prosjektet kommer i mål innen juli.

– Å gjennomføre kontrollerte testflyvinger av mennesker er en ting. Men hvor mange forbrukere er villig til å ta i bruk en ny farkost, hvor utfallet av en eventuell svikt er så fatal? spør Martinsen retorisk. Han presiserer at før dette kan bli hverdagskost, må alle aspekter av sikkerheten være ivaretatt. Både for passasjerer i luften, folk på bakken og ikke minst for andre luftfartøy.

– Å møte alle formelle krav til kommersielt operativ personflyvning er et flettverk av sertifiseringer og godkjenninger. At Ehang og Dubai skal ha kommet i mål med det siden presentasjonen på CES 2016, har jeg vanskelig for å tro, sier Martinsen, som likevel er begeistret for initiativet.

– Teknologisk er det fullt mulig å fly mennesker i ubemannede fartøy. Spørsmålet er ikke om det kommer til å skje, men når det skjer, sier han.

Anders Martinsen, daglig leder i UAS Norway. Foto: Hans Torgersen

Og forsøkene på å oppnå bedre trafikkflyt blir stadig flere: Dieselforbud, kollektivfelt, tilrettelegging for innfartsparkering og miljøorienterte kampanjer med varierende virkning.
Dette til tross, trykket på veinettet og tettheten mellom bilene ser ikke ut til å avta. Det er her vi ønsker oss en trygg og velfungerende Ehang 184 så snart den er klar. Om det skjer allerede i juli 2017, gjenstår å se.

Kilder: WSJ.com, luftfartstilsynet, dubai.com, airspacemag.com, autoblog.com, ssb.no, transportøkonomisk institutt, UAS Norway