IoT – teknologiske nyvinninger innen retail

Kunstig intelligens, machine learning, robotteknologi og droner ventes å prege næringslivet de neste årene. Men hvilke løsninger vil endre måten vi handler på?

Butikkeiere har i flere år hatt hard konkurranse fra nettbutikker, men personlig service er den ene tingen fysiske butikker har som fortrinn over nettbutikker. Likevel har mange malt seg inn i et hjørne ved å redusere antall ansatte for å bøte på tapt omsetning. Så hvorfor skal vi da handle i butikk når vi får en bedre kjøpeopplevelse hjemme i sofaen? Valget butikkeierne står overfor er dette; Skal de hyre inn flere ansatte eller investere i teknologi?

Robotpersonale til tjeneste
I Japan har roboter vært brukt som hotellresepsjonister og butikkpersonale i noen år allerede. Som roboten Aiko, produsert av Toshiba, med menneskelignende trekk. ”Hun” kan switche over til hvilket som helst språk. Dette gjør at turister vil føle seg trygge når de ser henne og kan vite at de ikke trenger å bekymre seg for språkbarrieren når de skal handle.

I følge Tech Insider har også en burgersjappe i San Fransisco tatt i bruk roboter. De kan produsere så mye som 400 burgere på én time og skjærer grønnsaker, griller burgeren og pakker den pent sammen uten noe hjelp fra mennesker. Burgerne kommer kjapt, er billige og perfekt satt sammen – selvfølgelig etter kundens preferanser.

Din personlige shoppinghjelp
Tenk deg at du skal fornye sommergarderoben og tar deg en tur til nærsenteret. Du stiller deg foran et speil som tar bilde av deg, analyserer stilen din og kommer opp med ulike forslag til antrekk. Du velger antrekk og får opp lagerbeholdning i de aktuelle butikkene. På et blunk er du ny fra topp til tå!

Løsningen heter Magic Mirror, er utviklet av Bismart i samarbeid med Microsoft og er basert på big data og machine learning. Speilet kjenner deg igjen med det samme du kommer inn, og kan, basert på tidligere kjøp, forutse omtrent hva du er ute etter denne gangen. Alt for å gi deg en optimal kjøpeopplevelse.

Dynamiske prislapper
I forsøket på å effektivisere driften, vil én ting være avgjørende for om man vil klare seg som moteforhandler – nemlig å klare og kombinere nett-tjenester med butikkbeholdning. Fleksibel og fjernstyrt prising er en av tingene som vil effektivisere driften. Det finske firmaet, MariElla Labels, er en av dem som tilbyr en slik løsning. I tillegg har de andre smarte butikkløsninger som bedrer kundeopplevelsen, som for eksempel løsningen der kundene kan sende forespørsler om andre størrelser, farger eller produkter via en tablet i prøverommet.

AI-basert kunderådgiving
Å kunne tilpasse rådgivningen etter data om konsumentene sine, har skjønnhetsgiganten Olay forstått verdien av. Med Olay Skin Advisor har de gitt kundene sine mulighetene til å få råd om hudpleieprodukter basert på en enkel hudanalyse som kunden gjør selv i analyseverktøyet. Løsningen gir rådene tyngde og troverdighet, samtidig som det øker sannsynligheten for at kunden faktisk ender opp med å kjøpe de foreslåtte produktene. Skin advisor blir smartere for hver selfie den ser, og vil derfor bli mer og mer nøyaktig i sin rådgivning. Om man har gjort dette som kunde én gang, vil det sannsynligvis virke som alle andre forhandlere av hudpleie kommer kort til. Ikke rart å se at løsninger som dette vil vinne frem! Bare prøv selv.

Litt brutalt å bli vurdert til ett år eldre enn man er, men jeg skylder på lyset…

I Norge drar vi innpå med løsninger som digitaliserer og effektiviserer driften, som for eksempel Smart Control – appen som samler alle kontroll- og rutineoppgaver i skyen. Kolonial.no har også vært tidlig ute med å sette seg mål om selvkjørende biler og droner for levering av matvarer. Alt for å yte best mulig service og fristille ansatte fra rutineoppgaver som tar fokus vekk fra kunden.

Det jobbes intenst for å øke profitt og senke kostnader med teknologi som fremste verktøy. Resultatet er en mer effektiv butikk og mer fornøyde kunder. Om det er løsninger som dette som vil bety vinn eller forsvinn for de fysiske butikkene, gjenstår å se, men mye kan tyde på det.