Dynalist – oppgaveliste på steroider

Når en ny to do-app lanseres med funksjonen «Import from WorkFlowy» på menyen, er det liten tvil om hvem konkurrenten er. Og Dynalist har det som kreves for å rydde seg plass i et allerede stappfullt marked.

Etter å ha jobbet meg igjennom flere titalls to do-apper de siste årene er WorkFlowy – sammen med Todoist – en av de jeg alltid kommer tilbake til. Der Todoist har kalenderintegrasjon og samarbeidsfunksjonalitet, masse farger og tilrettelagte apper på alle plattformer, er WorkFlowy bare enkel og praktisk. En uendelig trebasert listestruktur med tagger, mulighet for å dele med kollegaer, enkel notatfunksjon og en app som ser relativt lik ut på Android og iOS.

Den store happeningen det siste året er en toppmeny-app for Mac-OS som gjør at listene aldri er lengre unna enn en tastekombinasjon. Ser flott ut, men WorkFlowy fungerte fint også før jeg brukte 18 kroner på «Work Flowy Menu App».

Om det er noe jeg savner, må det kanskje være muligheten til å planlegge arbeidsoppgavene ved hjelp av kalender-deadlines, og å få disse dag-for-dag-listene opp i ett enkelt view. Eller en overordnet struktur på siden som gjør det enklere å få overblikk over alle prosjekter på en gang. Og selvfølgelig lister med tick-bokser, nummererte lister, en bedre offline-funksjonalitet, kanskje muligheten til å formatere og søke ved hjelp av Markdown (som i Bear-app-en vi omtalte for litt siden), Google Calendar-integrasjon og lenking mellom oppgaver på tvers av lister og kategorier.

Si hei til «Dynalist». Den har alt dette, og enda litt til. For eksempel bokmerkefunksjonalitet, fil-tillegg og samarbeidsløsninger. Blant annet.

Det kan virke som om utviklerne har brukt WorkFlowy siden den ble lansert for 5-6 år siden, notert ned alle ønsker om tilleggsfunksjonalitet, både sine egne og andres, og brukt listen – garantert skrevet i WorkFlowy – som en spekk ved utvikling.

Men selv om resultatet er elegant og funksjonsrikt, skal man noen ganger være forsiktig med hva man ønsker seg. For noe av det som gjør forgjengeren attraktiv er nettopp enkelheten, det rene grensesnittet og den intuitive måten å organisere oppgaver og lister på. Dette er ikke vanskeligere enn å skrive ned en huskelapp på et stykke papir. Og strengt tatt er det ikke så veldig mye mer du trenger for å få ting gjort.

Personlig fant jeg veien tilbake til WorkFlowy ganske umiddelbart etter at jeg hadde brukt Dynalist relativt trofast i den 14 dager lange perioden du får gratis, før det begynner å koste 5 dollar i måneden hvis du vil ha noe mer enn den helt grunnleggende funksjonaliteten.

Men mange kommer garantert til å bruke mye tid på først å lære seg alle de nye funksjonene og Markdown-språket og deretter organisere og strukturere oppgavene sine ad infinitum.

I mellomtiden kan jo vi andre få gjort unna litt jobb.