Store besparelser med 3D-skisser i VR

Dimension10 står bak VirtuaView, som muliggjør at flere kan møtes i et virtuelt rom samtidig. Teknologien vil kunne erstatte kostbare prototyper og gjøre forretningsturer overflødig.

I VirtuaView, kan du importere, se og interagere med 3D-objekter. Dette er spesielt gode nyheter for alle som jobber i tegneprogrammer – som designere, ingeniører og arkitekter.

Jeg har en møteavtale med daglig leder, Aleksander Nyquist Langmyhr, som for øyeblikket befinner seg i Silicon Valley for å treffe potensielle investorer og pilotkunder. Og hvilket sted kan vel være bedre å treffes enn i deres eget utviklede program?

Jeg blir møtt av kollegaen Peder L´orange i Dimension10s lokaler i St. Olavs gate i Oslo.

Møtet skal foregå i et forholdsvis tomt (fysisk) rom. Jeg tar VR-brillene på, Peder gir meg en konsoll i hver hånd og setter på meg hodetelefoner.

Med det samme befinner jeg meg i et stort rom – et slags lagerlokale med store vinduer, tregulv, søyler og god takhøyde. Aleksander, eller avataren hans, strekker fram hånden. Skal vi håndhilse nå?

– Hei, sier Aleksander. Bare strekk fram hånden din.

Dette er helt klart det svakeste, men mest interessante håndtrykket jeg har fått noen gang. Han viser meg hvordan jeg kan forflytte meg rundt i rommet ved å peke med laseren som aktiveres fra konsollene. Som en slags Matrix-skikkelse teleporterer jeg meg selv rundt ved å trykke på konsollen. Ettersom jeg befinner meg i et fysisk rom på snaue ti kvadrat, er det begrenset hvor mye jeg kan bevege meg, men i prinsippet kan jeg gå rundt og bevege meg som jeg vil. Nærmer jeg meg den fysiske veggen, kommer det opp et blått rutenett i det virtuelle rommet for å varsle meg. Skulle tatt seg ut å gå på veggen under møtet…

Fra gründerfase til kommersiell satsing
Gründer og utvikler av VirtuaView, Christer-Andre Fagerslett, fattet interesse for VR-teknologien allerede i 2012. To år senere ble Dimension10 opprettet. I følge Aleksander, er de et av få firmaer i verden som jobber med å ta i bruk VR i møter og samarbeid. I dag står den lille bedriften nær en kommersiell lansering. De neste fire til seks månedene skal produktet tas ut til et knippe pilotkunder.

– Prosessen med å få tilbakemeldinger fra pilotkundene vil hjelpe oss å tilpasse produktet enda mer etter kundenes behov, slik at vi får et best mulig produkt ut på markedet, sier Aleksander.

Erstatter miljøversting
Fordelene med å møtes i VR er mange. – Den største kostnadsbesparelsen får vi gjennom redusert reisetid og tid borte fra kontoret, sier Aleksander.

Millioner av kroner går hvert år med til å frakte ansatte rundt i verden, fordi telefonkonferanser der man deler skjerm, ofte ikke er godt nok – i hvert fall ikke hvis man skal jobbe med skisser eller modeller. Da vil det som oftest være viktig å kunne se ting ordentlig. Dette utgjør store summer for bedriftene i reisekostnader, men er også en av vår tids største miljøverstinger.

– Dette løser vi med VirtuaView, fortsetter han.

Glem dyre prototyper
Så hvordan funker det egentlig? Aleksander får frem en menylinje foran oss, trykker på konsollen og plutselig flyter en miniatyr-oljeplattform i 3D i løse luften fremfor oss. Den er tydelig, detaljert og i farger. Han tar tak i den, gjør den litt større, snur den rundt og plukker den fra hverandre. Jeg får se hvordan den ser ut innvendig. Jeg får prøve. Det føles ekte, men likevel rart å holde og manøvrere et så stort og komplekst objekt som om det var luft.

I tillegg til å spare miljø og penger på å droppe jobbreiser, vil softwaren også erstatte behovet for å lage dyre prototyper. Menylinjen kommer opp fremfor oss igjen, oljeplattformen forsvinner og en bil i virkelig størrelse dukker opp noen meter bak oss. Jeg teleporterer meg selv til en plass like foran panseret på bilen. Aleksander viser meg hvordan jeg kan åpne panseret ved å la konsollen berøre det. Jeg åpner panseret og tar ut en del av motoren.

Jeg peker med laseren på gulvet ved siden av døren på førersiden, trykker på konsollen og på under et sekund, har jeg flyttet meg. Jeg åpner opp døren og titter inn på inventaret i bilen.

Enda noen steg å gå
Selv om jeg begynner å få taket på å bruke konsollene, føles det likevel litt upraktisk. Ideelt sett kunne jeg tenkt meg å sitte ved et bord og tatt notater på maskinen min underveis i møtet.

– Man kan jo si at dette på mange måter er den første modellen, slik den store kofferten med en telefon på topp var den første mobilen. Hardwaren er fortsatt litt stor og tung, men et av målene våre er at man utelukkende skal kunne bruke hendene til å utføre ting i stedet for å måtte bruke disse konsollene, sier Aleksander.

Peder forteller meg også at de ser på løsninger for at programmet skal kunne ta opp møtet og transkribere det som blir sagt til tekst. Jeg gleder meg allerede!

I dag er Dimension10 i diskusjon med flere større selskaper om hvordan de skal bruke løsningen i opplæring og møter. Aleksander og kollegene har som mål å se VirtuaView på markedet i slutten av 2017. Følg utviklingen på firmaets Facebook-side.