Møt @else – Norges første personalsjef med kunstig intelligens

På Lade i Trondheim utvikles chatboten som registrerer fravær, har kontroll på feriedagene dine og gir deg svar på personalspørsmål. Vi har tatt en prat med produktsjefen bak @else.

– Ideen kom for rundt to år siden, men skjøt virkelig fart da vi viste frem en prototype av @else på HR Norges personalkonferanse i fjor høst. Responsen var overveldende, og vi dro derfra med fornyet selvtillit, sier Christian Langvatn, produktsjef i Trondheimsfirmaet Sticos.

Selvtilliten ble kjapt omsatt i hardt arbeid. Allerede 1. februar i år var første versjon av chatboten ferdig.

Christian Langvatn i Sticos.
Christian Langvatn i Sticos.

Hva (eller hvem) er egentlig @else?
– Hun er en chatbot, eller personalbot, som kan ta seg av små og store HR-oppgaver og spørsmål. I dag finnes hun på en webside, men i fremtiden kan du snakke med henne via mobil-apper, på tekstmelding, Slack og Facebook Messenger. I stedet for å banke på døra til sjefen, kan du som ansatt spørre @else om ting som:

  • Har jeg krav på flyttedag?
  • Kan jeg gå til tannlegen?
  • Hva skal arbeidsavtalen inneholde?

– Hittil har hun lært seg 3.500 svar, men hun er fortsatt under opplæring og må betegnes som en trainee. I starten svarte hun riktig på 45 prosent av spørsmålene hun fikk, nå er hun oppe i 88 prosent. Hun lærer av dataen hun får inn, og vi har et team som kontinuerlig utvikler gode svar, forklarer Langvatn.

Høres ut som noe HR-avdelingen kan spare mye tid på?
– Uten tvil, de slipper å svare på de samme spørsmålene igjen og igjen. I tillegg kan du få svar på hvor høyt sykefraværet var i mars, hun har kontroll på feriedager, og hvis du spør henne om en rapport kan hun sende den til deg på e-post. Tiden du sparer kan du bruke på å utvikle de ansatte som mennesker.

Den menneskelige personalsjefen blir altså ikke overflødig?
– Selv om @else faktisk er oppkalt etter vår egen fantastiske personalsjef Else-Marie, og vi prøver å gjenskape noe av personligheten hennes, vil vi nok aldri fullt ut kunne erstatte den menneskelige forståelsen hun – og andre personalsjefer – har.

Hmm. Så vi kan heller ikke forvente @sigve med det første? (ref. Sigve Brekke, adm. dir. i Telenor)
– Hehe, nei. Han har nok et for stort ansvarsområde. Det vi derimot kan se for oss, om vi skal prøve å titte litt inn i spåkula, er flere chatboter som ligner på @else, med helt konkrete, avgrensede kunnskapsområder.

Som for eksempel?
– Vi ser for oss et nettverk av chatboter. La oss si at du spør @else om hvor lang tid det tar å få svar på søknaden din om foreldrepermisjon. Det er utenfor @elses kompetanseområde, men hun skjønner tematikken og sender spørsmålet videre til kompisen sin, la oss kalle han @NAV. Det dreier seg altså om å sosialisere teknologien.

En helt ny måte å tenke på?
Ja, det har jo vært tradisjon for å lage tunge systemer som løser én ting uten å snakke med andre systemer. Nå blir det mange små systemer som snakker med hverandre. Rammeverket under panseret til @else blir mer avansert for hver dag som går, og kan brukes igjen og igjen til å lage andre typer chatboter. Vi gleder oss til fremtiden! avslutter Christian Langvatn.

Psst! Synes du det er kjedelig å skrive reiseregning? Christian Langvatn røper at det er én av oppgavene @else etter hvert skal overta. Fortell henne at du flyr til Oslo og knips et bilde av regningene du betaler underveis: Din digitale venn fikser resten.

Prøv @else her