New York City skyline with urban skyscrapers at sunset, USA.

Timely og reMarkable er norske og mikromultinasjonale

Stadig flere små og mellomstore virksomheter oppfører seg som om de er globale selskaper med hele verden som marked. Norske reMarkable og Timely er gode eksempler.

Det er ikke veldig lenge siden internasjonal ekspansjon innebar stor risiko og sto langt nede på listen over det et nyetablert selskap kunne prioritere. Et smart produkt eller en tjeneste måtte først etableres i hjemmemarkedet, blant annet for å generere inntekter, før det var mulig markedsføre mot andre markeder.

Den tiden er definitivt over. I dag satser et stort antall selskaper, særlig i kategorien små og mellomstore, på å nå markeder uavhengig av geografi – og til en viss grad også kultur og lokalt lovverk. Så mange at denne kategorien har fått sitt eget navn: mikromultinasjonale.

Amazon, eBay og Alibaba er alle eksempler på gamle travere som har startet på den måten, med generiske produkter og verden som nedslagsfelt. Airbnb og Über er mer oppdaterte eksempler, mens Timely og reMarkable representerer to av våre egne, lokale mikromultinasjonale virksomheter.

Flere forskere, journalister og bloggere har beskrevet dette fenomenet det siste året. Blant dem er også den internasjonale banken HSBC som mener mikromultinasjonale organisasjoner har disse særtrekkene:

  • De fokuserer på én ting som de kan gjøre bedre enn andre. En del av en prosess, et produkt som løser en utfordring eller en tjeneste som dekker et behov.
  • De er ikke begrenset av geografi eller språk, men fokuserer heller på store kundegrupper på tvers av markeder. Resultatet er at virksomheten tidlig kan synliggjøre en større økonomisk oppside for investorer og eiere enn om de måtte begrense seg til markedet i landet der de er lokalisert.
  • De har adoptert millennials-gruppens holdning til teknologi – ofte fordi de selv er en del av den; alltid åpen for de siste løsningene, fokusert på mobilitet og med et ukomplisert forhold til digitale prosesser og tjenester.

Mathias Mikkelsens timeføringsapp Timely, utviklet i USA og Norge og brukt av titusenvis av ansatte over hele verden, har allerede vist at den har et potensial. Den innebærer, både i sin nåværende form og i kommende versjoner, en innovativ metode for å holde orden på fakturerbar tid – en oppgave som mange finner ekstremt kjedelig, men som er helt avgjørende for en virksomhet som selger tid.

remarkable-tablet

reMarkable, det norske selskapet som utvikler nettbrettet med samme navn, hvis ambisjon er å erstatte penn og papir, ligger lenger bak i løypa. De har allerede solgt hundrevis av enheter, men kommer ikke til å levere noe før i august i år. Men det er ingen tvil om at de tilfredsstiller kravene til en mikromultinasjonal.

Magnus Wanberg
Magnus Wanberg

«The Paper Tablet», som de kaller brettet, bygger på banebrytende forskning innen feltet elektronisk blekk, ledet av gründeren Magnus Wanberg. Da han fikk ideen til en tablet som skulle erstatte penn og notatbok og samtidig fungere som en leseplate for dokumenter og bøker, oppdaget han raskt problemet som denne bransjen hadde slitt med siden den ble etablert: treigt blekk. Det tok rett og slett for lang tid fra en stylus-tupp berørte den digital skriveflaten til det passive blekket ble aktivert og laget et avtrykk.

Kort fortalt: Wanberg og teamet hans løste problemet og har redusert forsinkelsen til 55 millisekunder, mindre enn et menneske er i stand til å oppfatte. Dermed la de også grunnlaget for en oppstartsbedrift  som ikke bare kunne, men måtte, betrakte verden som sitt marked.

I Harvard Business Review-caset reMarkable: e-Writing the Future, beskriver Harvard-professor Elie Ofek hvordan reMarkable jobbet systematisk for å utvikle det endelige produktet og hvilken funksjonalitet som skulle med i den første versjonen. De drev omfattende markedsresearch for å forstå behovene i målgruppene, definerte tre mulige markeder (kreative, konsulenter og studenter) og måtte avgjøre om brettet skulle selges i butikk, via store eBusiness-aktører som Amazon – eller direkte fra deres egne hjemmesider.

Det er liten tvil om at Magnus Wanberg har truffet et behov med reMarkable-brettet, etter at de solgte for 1,6 millioner kroner de første 24 timene da forhåndssalget ble åpnet. Spenningen knytter seg til om selskapet vokser de neste årene og blir en makro-mikro-multinasjonal – eller flopper og blir så små at de forsvinner.

Jeg følger med og krysser fingrene for at et solid stykke norsk forskning og innovasjonsarbeid skal resultere i suksess.