dropbox

Dropbox – fra synk til samarbeid

For mange år siden hørte jeg Steve Ballmer snakke om fremtiden på et arrangement hos Microsoft Norge. “Om om noen år tenker vi ikke lenger i dokumenter og formater,” sa han, “men i arbeidsflater.” Dropbox tok ham på ordet – og nylig var tjenesten Paper ute av beta.

Dropbox har rukket å bli en etablert aktør i gruppen av selskaper som har redefinert og endret måten vi behandler informasjon på. Med 1600 ansatte, en omsetning på over en milliard dollar og en bunnlinje som viser overskudd, er de mest kjent for å ha fått synking av filer på tvers av enheter og opp i skyen, til å fungere problemfritt.

Samtidig har de mange konkurrenter som tilbyr det samme, fra Microsoft sin OneDrive og Googles Disk til Box, som er en stor aktør i markedet for team-lagring i næringslivet.

I et forsøk på å beholde relevansen i en verden der nye konkurrenter dukker opp ukentlig, har de blant annet kjøpt – og lagt ned – epost-tjenesten Mailbox og bildetjenesten Carousel i løpet av få år. De har inngått et samarbeid med Microsoft i et forsøk på å lage funksjonalitet som muliggjør samskriving og de har brukt mye penger på intern innovasjon og utvikling.

Nå ser det ut som om innsatsen kaster av seg. Nylig gikk samarbeidsverkøtyet Paper ut av beta, med mye ny funksjonalitet som er lagt til det siste året etter tilbakemelding fra testbrukere. Omtrent samtidig lanserte de en versjon av Smart Sync for alle team-kunder. Denne funksjonaliteten løser et problem for alle som har små harddisker eller veldig mye informasjon, og som ikke har kunnet laste ned alle filene de trenger lokalt.

Med Smart Sync er alle filer i Dropboxen synlige lokalt, også de som ikke er synket. Hvis du vil jobbe på en fil som ligger i skyen, lastes den ned i det øyeblikket du trenger den. Etter bruk kan den legges tilbake i skyen.

Fra et samarbeids- og produktivitetsperspektiv er det Paper som er mest interessant. Og det Dropbox har lansert, er faktisk en virkeliggjøring av Steve Ballmer sin drøm fra noen år tilbake.

Når du åpner et nytt dokument i Paper – i nettleseren din eller i en av appene for mobil og brett – blir du møtt av en minimalistisk, hvit flate. I markedsføringsspråket til Dropbox har du nå tre muligheter: “create, review, organize”. I praksis er det bare å begynne å jobbe – alene, eller etter å ha invitert samarbeidspartnere til dokumentet.

Du kan selvfølgelig skrive, og til en viss grad formatere tekst. Fra nettet eller andre filer kan du dra nesten hva det skal være av innhold over på “arket” og du kan lenke både ut på nettet, til andre Paper-dokumenter, og til filer du har i Dropboxen din fra før. Du kan lage tabeller, du kan skrive kode, du kan lage skiller i teksten og sette opp bullet-lister og nummererte lister.

Hvis du har en kommentar skriver du den direkte i dokumentet. Skal du melde noe til en bestemt person, tagger du denne. Når du setter opp en to do-liste med check-bokser, har du også mulighet til å delegere oppgaver direkte til kollegaer, med deadlines satt i en kalender – som kan synke mot Google Calendar.

Paper fremstår som relativt funksjonsfattig ved første øyekast. Men etter å ha jobbet en stund med verktøyet, både for å skrive denne saken og dele den med redaktøren og lage et bakgrunnsnotat for og sammen med en kunde, er det nettopp det enkle og intuitive grensesnittet som står igjen som en av de store fortrinnene til løsningen.

Det samme gjør den sømløse overgangen mellom PC og apper på forskjellige enheter. Jeg lastet ned Paper på en iPhone og på en iPad, og hadde i realiteten tilgang på en mobil samarbeids- og produktivitetsplattform som også kan fungere som et lettvekter prosjektstyringsverktøy, gruppechat og todo-liste.

Dropbox sier selv at de ikke ønsker å ta opp konkurransen med hverken Office 365 eller Google Docs. “Hundre prosent av kundene våre har et av disse verkøtyene på maskinen sin allerede,” sa grunnleggeren Drew Houston i et intervju med Backchannel i forrige uke.

Ambisjonen er å bli en et møtested for samarbeid i området mellom Office 365 og Google Docs. Og med Smart Sync på plass for alle brukere en gang i fremtiden, en bro mellom alt som er lagret lokalt og det som blir plassert i skyen.

At Dropbox har en inntektsmodell som ikke er bygget på salg av informasjon om sine egne kunder, kan kanskje også gi dem en edge i bedriftsmarkedet.

Paper er nettopp ute av beta, og mye kommer garantert til å skje de neste månedene. Dropbox har blant annet vist, det siste året, at de er gode på å lytte til kundene sine. Og noe som allerede er etterspurt, er allerede annonsert: Paper Offline. Hvis de får til den, er det ikke umulig at jeg har funnet min nye arbeidsplass, et sted mellom harddisken og skyen.