Slik bevarer du sykkelgleden vinteren gjennom

Sykling til jobb er en god løsning for både miljø og helse, men mange parkerer likevel sykkelen når frosten kommer.  Det er det ingen grunn til. 

Massive snømengder er ikke ideelt for vintersykling, men de siste årenes milde vintre kombinert med ivrig salting, har gjort forholdene forbausende gode for oss som sverger til tohjulinger til og fra byen. Likevel er det bare 2 prosent som velger sykkel om vinteren – til tross for at fordelene er mange. Du slipper bilkø, du slipper å vente på bussen, det er forholdsvis rimelig, det går fort og det er ”gratis mosjon”. Men dessverre kommer ingen velsignelse uten en pris, så noe planlegging må til for å nyte vinteren tråkk for tråkk.

Skal du sykle til jobb vinterstid er det først og fremst fire ting du bør tenke på:

Sykkel, utstyr, klær og vedlikehold. Her er mine tips:

Velg sykkel etter forholdene
Hovedutfordringen vinterstid er slitasje på sykkelen. Veivesenets eventyrblanding av veisalt, støv, grus og vann sliter så mye på drivverket at det kan gå i filler i løpet av en vinter. Det betyr at gromsykkelen med Dura-Ace ikke bør være førstevalget på vinteren. Invester i stedet i en arbeidshest og utstyr den etter forholdene. En helt brukbar sykkel trenger ikke være dyr.  Du finner mye bra på Finn!

Racersykkel med smale hjul er omtrent et like smart valg som å hoppe i Holmenkollen med stumpeski. Terrengsykler derimot, har brede dekk og tåler en trøkk (inkludert girsystemet). I tillegg har de alltid skivebremser som er å foretrekke fremfor klossbremser i vått og kaldt vær.  Hybridsykkel eller cyclocross (CX) kan utstyres med piggdekk og er også gode valg. Både jeg og de fleste sykkelbud sverger til CX. Er du glad i å slite i bakkene, kan en fatbike være løsningen, men har egentlig lite i byen å gjøre.

Mann som sykler på vinterføre

Hjul som varer helt til påske
Pigg er digg, og det finnes en rekke varianter å velge mellom – avhengig av bruk. Som en hovedregel holder det med 200 pigger per dekk, men færre vil også duge hvis det ikke er blank holke.

Skjerm er et must 
Blir du liggende mellom 20-bussen og en lastebil på en saltet vei i byen, er skjermer en god idé. Det kan være så enkelt som en lett bakskjerm i plast til full dekking, skvettlapp og det hele.

Se og bli sett
Lys er ikke bare påbudt men høyst nødvendig. Rødt blinkende lys bak og hvitt foran er minstekravet. Selv har jeg en 2000-lumen hodelykt som både gjør meg synlig og lyser opp veien foran meg. Fastmontert blinkende, sterk frontlykt er svært sjenerende for møtende, særlig syklister, og frarådes. Jeg anbefaler også å benytte bekledning med refleksdetaljer.

Salveske kan være redningen
En salveske med slange, pumpe/CO2 etc er smart å ha med, og ikke glem telefonen. Å strande på en øde vei midvinters er ingen forunt.

Goretex skaper folk
Aktive vintersyklister er levende sannhetsvitner på dette med at det ikke finnes dårlig vær, bare dårlige klær. Utfordring med sykling er at det blir fort veldig kaldt i nedoverbakker og veldig varmt i oppoverbakker. Pustende klær er derfor en fordel, særlig de som effektivt transporterer fuktighet.

Det er helt klart verdt å legge litt penger i teknisk tøy for både bevegelighet, varme og vanntetthet.  Det samme gjelder gode sko og hansker. Under hjelmen bør du ha en egen sykkellue eller en buff. Er det ordentlig kaldt, bruk en balaklava og evt ansiktsmaske. Undertøyet bør være av minst 50 prosent ull, ettersom dette transporterer fuktighet best. Det finnes dyre varianter av undertøy som holder deg varm og reduserer nedkjølingen fra svette når du stopper opp. Dette har jeg hatt god nytte av selv. Ytterst er det mest praktisk med jakke og bukse som er både vindtette og vannavstøtende. Vanligvis bruker jeg også vindvest —særlig den som er i refleksstoff. Den gjør meg til Silver Surfer på hjul!

Det er ikke vanskelig å bruke mye penger på klær og sko, men bruk fornuften – stort sett får du det du betaler for. Jeg har mye mer glede av tilleggsverdien der ute enn her inne. Derfor bruker jeg lett tre ganger så mye på et sykkelplagg enn et hverdagsplagg. Husk å handle utenfor sesongen – da kan du gjøre et kupp.

Preparere, reparere
Kan du oppbevare sykkelen innendørs og i tillegg har tilgang til avspyling, er det ideelt. Rengjøringen trenger ikke bestå av mer enn å få av det verste griset med jevne mellomrom. Det beste er om du har mulighet til å vaske sykkel, kjede og kassett helt ned. Husk at vaskemidler som Zalo er lite egnet til sykler, ettersom det bryter ned fettet og kan finne på å forsyne seg av både kranklager og andre deler. Du kan også svinge innom en bensinstasjon med selvvask og gi sykkelen en runde, men ikke gå for tett på med høyttrykkspyler rundt hjullager og kranklager. Da kan du risikere å spyle inn mer møkk enn du får ut.

Smør alle bevegelige deler, gjerne med en teflonsmøring. Rammen kan også poleres med teflonspray for enklere rengjøring neste gang. Obs! Hold teflon unna dekk og bremser.

Sjekk kjede jevnlig – et slakt kjede sliter mye på drivverket. Dette gjelder hele året. Invester i en kjedemåler til en hundrings og skift kjede jevnlig. Det går lett tre kjedeskift før du trenger å tenke på noe annet.

Verre enn vinter
Biler er som kjent syklistens verste fiende, det vil si syklisten er bilistens verste fiende. Det er mange grunner til å sykle om vinteren. Én av dem er at det er færre andre syklister på veien og det virker som om bilister er mer hensynsfulle på en mørk vinterkveld når det er bare deg de trenger å tenke på, og ikke en sverm av syklister i alle former og farger — og ikke minst hastigheter. De fleste bilister i byen har begynt å forstå at det er liten vits i å på død og liv passere meg. Jeg tar dem jo igjen ved neste lyskryss uansett. I kø er dette en selvfølge, og mange har vel tatt innover seg at hver sykkel på veien representerer én bil ut av køen. For en bilist sitter ikke fast i trafikken, han eller hun er trafikken.

God tur, vi sees på veien!