Bullet Journal

Bullet Journal – skreddersøm nødvendig

Den notatbok- og pennbaserte to do-listen Bullet Journal har spredd seg som ild i tørt gress blant produktivitetsjunkies på nettet. Etter å ha testet verktøyet i en uke, har jeg endt opp med min egen variant – som ikke helt klarer å utkonkurrere de digitale alternativene.

Det er noe eget med penner, papir og håndskrift. Det er konkret, man tenker godt og kreativt med en penn i hånden og notater, lister og printer kan hentes frem og flyttes rundt på i høyt tempo.

Å flytte alt dette over i en digital løsning, har selvfølgelig sine fordeler. Men du gir samtidig slipp på de fortrinnene som følger av at noe er fysisk.

Nesten før jeg hadde skaffet meg en sort, innbundet notatbok med godt papir, ble det klart for meg at Bullet Journal i sin opprinnelige form, ikke er min greie. Det ble for komplisert, bare å sette opp systemet. Å konstruere en kalender for hånd, mens Outlook lyser til deg fra PC-skjermen på skrivebordet, gir ikke mening. Future Logs, der oppgaver som hører hjemme i kommende måneder skal plasseres og virvaret av symboler som skal kjennetegne alt fra oppgaver og informasjon til notater og datoer, forutsetter at du ser på dette som noe mer enn en nødvendig oppgave i en hektisk hverdag. Og kanskje er det de med et slags dagbok- og puslebehov som mest entusiastisk trykker dette systemet til sitt bryst.

Allikevel, jeg hadde ikke lyst til å gi opp før jeg var i gang. Tanken på å prøve den analoge varianten av noe jeg har gjort det til en jobb å være oppdatert på og å teste i digitalt format, var fortsatt interessant. Resultatet ble en skreddersydd, eller ekstrem-tilpasset variant av Bullet Journal – omtrent som dette:

  1. Start med en passe stor notatbok. Unngå å bruke 2 – 3 timer på nettet for å finne «The Perfect Notebook for Bullet Journal», den perfekte notatboken finnes ikke. (Det gjør forøvrig ikke den perfekte pennen heller – en innsikt som har spart meg for mye tid.)
  2. Bruk boken både forfra og bakfra.
  3. Start med å bruke de første oppslagene på å tømme hodet helt for alt du klarer å huske av oppgaver. Det kan lønne seg å strukturere litt allerede i starten, i hvert fall dele inn i «jobb» og «privat».
  4. Når hodet er tomt, blar du om og starter på et blankt oppslag som du merker med dagen i dag. Og så gjør du det ikke mer komplisert enn at du henter oppgaver fra brain-dumpen i starten av boken frem til dagens oppslag. Igjen, en viss grad av struktur er hjelpsomt. For eksempel de store prosjektene på den ene siden, småting, nye oppgaver og notater på den andre.
  5. Bak i boken starter du på lister som er knyttet til prosjekter, der du trenger oversikt over komplekse prosesser eller vet at du kommer til å samle mange punker som hører inn under samme heading.
  6. Hver gang du henter en oppgave fra et prosjekt bak i boken eller en dump foran i boken, stryker du den ut der du henter den.
  7. Etter hvert begynte jeg å lage oppslag noen dager, og etter hvert en uke, frem i tid. Der kunne jeg planlegge arbeid i et lengre perspektiv.
  8. Det du ikke rekker å gjøre i dag, fører du over til neste dag – eller en dag lenger frem, hvis du finner ut at den ikke lar seg løse umiddelbart. Etter hvert begynner du automatisk å planlegge dagene med en viss grad av realisme. Du blir rett og slett litt lei av å føre de samme oppgavene over fra en dag til en annen i lengden. Resultatet er at du kanskje planlegger litt færre oppgaver enn du kan rekke over, men det er ingen skam å gå hjem tidlig av og til.
  9. Med jevne mellomrom har du behov for å tømme hodet på nytt, både for gamle og nye oppgaver. Da bruker du det neste ledige oppslaget, regnet forfra i boken, før du fortsetter med dager på sidene etter.

Mer komplisert enn dette trenger det strengt tatt ikke å være. Og hvis du har behov for symboler som markerer forskjellige typer notater i boken, kan du finne på dem selv. Bruk dem du er beste på å tegne, enten det er firkanter, rundinger eller kruseduller.

Etter en uke med denne tilpassede varianten av Bullet Journal, er jeg tilbake i To doist-app’en som jeg har brukt i flere år nå. Ikke fordi papirvarianten var upraktisk. Følelsen av å håndtere oppgavene gjennom dagen, bokstavelig talt, har en egenverdi.

Det handler nok mer om at fordelene ved å ha full oversikt på alle enheter, samtidig som jeg kan dele for eksempel handlelister og oversikter med min bedre halvdel, har blitt en så integrert del av hverdagen at det ikke nytter å gå 10 år tilbake i tid. Men her snakker vi smak og behag. Prøv selv!