Workplace@Telenor

– For Telenor er Facebook@Work, som nå har byttet navn til Workplace, først og fremst en vellykket kanal for dialog, samarbeid og inspirasjon. Prosjektarbeidet skjer på andre, og mer egnede plattformer og vi har gjort et bevisst valg om å beholde vårt globale intranett.

Tor Odland
Tor Odland

Det forteller Tor Odland, Vice President, Group Communications i Telenor, og en av de ansvarlige i forbindelse med innføringen av Workplace i den globale telekom-aktøren.

Teknologien blir viktigere
– Vi lever i en verden der mye av det Telenor er gode på, for eksempel salgsprosesser, kontroll og effektivitet, ikke har like stor verdi i den digitale konkurransen. Vi er inne i en endringsprosess der vi må bli enda mer teknologisk fremoverlente og innovative, tilpasse oss markeder og forretningsmodeller som stadig utvikler seg – og ikke minst får 37 000 ansatte til å øke toleransen for risiko og å ta litt flere sjanser.

Workplace er et av flere tiltak i arbeidet for å ta Telenor inn i denne fremtiden.
– Vi ønsket å styrke fellesskapsfølelsen og identiteten knyttet til Telenor Group, og mener at en litt mer uformell kanal, med et grensesnitt og en funksjonalitet nesten alle kjenner, med egenskapene til det mest brukte sosiale mediet i verden, er et godt verktøy i dette arbeidet.

Uformell kommunikasjon
– På intranettet, som egner seg godt til den mer formelle kommunikasjonen, vil en godt lest sak bli sett av rundt 10 prosent av de ansatte. På Workplace lager vi stadig vekk konkurranser eller oppfordrer til handling, og responsen er god. Selvfølgelig ikke så god som jeg skulle ønske, men adskillig bedre enn på intranettet.

Odland og kollegaene har blant annet oppfordret ansatte over hele verden til å sende inn bilde av utsikten sin, de har fotografert hva de har på veggen – og akkurat nå sender Telenor-ansatte inn meldinger med et bilde av seg selv der de viser V-tegn og avslutter setningen ”Peace to me is…”

Workplace– ”Peace to me is…” er en konkurranse i forkant av Nobelkonserten som vi sponser; en vinner får reise til Oslo for å delta. Samtidig er dette et godt eksempel på hvordan man må jobbe aktivt i en sosial kanal, også når medlemmene jobber i samme organisasjon, for å skape verdier.

Redaksjonell aktivitet helt nødvendig
Odland tror det er helt nødvendig med en redaksjonell tilnærming for å lykkes.

– Det er i hvert fall ikke mulig å lansere en slik løsning og så tro at den skal drifte seg selv. Det er viktig å etablere en helhetlig, redaksjonell prosess som er tilpasset kravene som sosiale medier stiller. Vi jobber hele tiden må å produsere godt innhold – konkurranser, oppfordringer, spørsmål og andre tiltak som skaper aktivitet – og i alle land er det etablerte redaksjonsteam som tar initiativ hver uke.

– Nylig tok vi også i bruk live video for å overføre torgmøtene som konsernsjef Sigve Brekke gjennomfører regelmessig, til alle ansatte i hele verden.

Hvordan har det gått?
Faren med enda en kanal for kommunikasjon, er selvfølgelig at det til slutt blir for mye.
– Jeg trenger ikke å gå lenger enn til meg selv for å høste erfaringer om ”information overload” knyttet til måten jeg bruker Workplace på. I motsetning til Facebook, der veldig mye av det som skjer foregår i nyhetsstrømmen, bør du melde deg på i en eller flere grupper for å få tilgang på og å administrere informasjonen som er tilgjengelig i Workplace. Og selvfølgelig blir det raskt flere enn en. Uten et bevisst forhold til hvordan vi bruker disse kanalene vi har tilgang på, blir det fort for mye, forteller Odland.

WorkplaceTelenor bruker blant annet statistikken som Workplace genererer for å måle effekten i organisasjonen. Og tallene forteller at 68 % av alle ansatte har aktivisert sin konto. Flest er det i India, der 85 % har en aktiv Workplace-konto, færrest i Thailand, der tallet er 27 %.

62 % av de som har aktivisert en konto, sier de vet mer om andre Telenor forretningsenheter nå enn før. 42 % har lært noe nytt de kan bruke i jobben sin. Og 51 % føler seg mer som en del av Telenor Group nå, enn de gjorde før innføringen av Workplace.