Microsoft Surface Studio

Microsoft på epleslang i California

Noen har hvisket om det lenge, men etter forrige ukes presentasjoner fra henholdsvis Apple og Microsoft er det umulig å ikke si det høyt: Den trauste Seattle-kjempen har vært på epleslang i California og fått med seg så mye ”cool” at selv ihuga Mac-fans blir bekymret.

For mange år siden sammenliknet den avdøde forfatteren Umberto Eco PC-brukere med protestanter mens han mente Mac-brukerne var teknologiverdenens svar på katolikkene. Og lenge var det like usannsynlig at Microsoft skulle hente igjen Apple og posisjonere seg som det mest kundesentriske og innovative selskapet, som at protestanter skulle gå til skriftemål eller katolikker begynne å bruke kondom.

Plutselig er Microsoft i førersetet
Men så, etter at Apple presenterte den ”nye” Mac Book Pro nesten samtidig med at Microsoft viste frem den nye Windows Surface Studio og Surface Dial, dukket det plutselig opp denne typen kommentarer i teknologi-pressen.

One of the Cnet reporters that were covering the Apple event live said it best when she pointed out that it used to be that you’d walk out of an Apple event thinking you had to have one of its products, and out of a Microsoft event wondering how you ever stayed awake. Now the positions appear to be reversed, and folks are less than excited about the multi-function F key replacement, given it’s been years since this product has been significantly updated.
Brien Barrett, Wired

På Mashable skrev Mac-fanboy Chris Taylor ”Admit it: Microsoft is now a braver, more innovative company than Apple”  og fortalte at han for første gang siden Sony lanserte en lekker Vaio-modell på begynnelsen av 2000-tallet hadde lyst på en PC. Og på Medium følte Eric Elliott seg rett og slett sviktet: ”No Escape? Microsoft is About to Eat Apple for Lunch”.

Som alltid, når jeg blogger om Microsoft, pleier jeg å nevne at de fortsatt er en kunde av meg – og at jeg er over gjennomsnittet begeistret for mye av det de utvikler og tilbyr – hardware og programvare. Et lite tillegg til denne disclaimer’en nå, er at jeg har mønstret på som ansatt i et byrå med en ”no-PC-policy”. Det sier seg selv at dette ikke er lett for en som har et borderline emosjonelt forhold til teknologi generelt og Microsoft spesielt. Det blir ikke lettere av at livet som Mac-bruker akkurat nå oppleves som å stå igjen på holdeplassen etter at bussen til fremtiden har gått.

Hva er det som skjer?
På en måte er det litt urettferdig å sammenlikne Apple og Microsoft. Litt banalt sagt så har Mac alltid handlet om hvordan du ser ut når du jobber, mens PC og universet av programmer, apper og tjenester i mye større grad har fokusert på arbeidet i seg selv. Dette fokuset har historiske røtter og går helt tilbake til, og sannsynligvis før, Bill Gates skrev et essay på begynnelsen av 2000-tallet om kunnskapsarbeiderne. Denne tenkningen har lagt føringer på måten Microsoft har forstått teknologi generelt og PC-verktøyet spesielt, helt frem til i dag.

Som alle store selskaper har Microsoft sine svakheter; de er store, omstendelige, ikke alltid like intuitive på administrator-nivå og ofte litt mindre kule i grensesnittet enn mange konkurrenter. Men de forstår i mye større grad enn Apple at datamaskiner er et arbeidsverktøy, ikke bare et verktøy, og at verdien defineres av funksjonaliteten du tilfører gjennom programvare – bygget på en grunnleggende forståelse av kunnskapsarbeideren og det moderne arbeidslivet.

Apple på etterskudd
Apple, på sin side, er i mye større grad forankret i design og brukervennlighet. Når Microsoft nå lanserer Surface Dial, en aluminiumspøkk som tilfører Surface-PCen egenskaper og funksjonalitet i kombinasjon med Surface Pen og en berøringsskjerm, er det ikke vanskelig å se at hjulet på de første iPodene må ha vært en inspirasjon. Steve Jobs sin evne til å forstå forbrukerne bedre enn de gjorde selv, kombinert med et image som fikk ham til å fremstå som alle Mac-fans superbruker, var en definerende drivkraft for Apple helt frem til han døde i 2011.

Nå virker det rett og slett som om de er litt lost. For når du presentere en mobiltelefon uten hodetelefonutgang og beskriver det som ”modig”, da har du ikke så mye viktig å foreta deg. Når brukerne omtaler selskapet som ”The Dongle Company” etter at nye Mac Book Pro kun kom med USB-C-porter, da er du ikke på talefot med kundene dine lenger. Og når du pusher en liten touch-bar som erstatter F-raden som om den representerer en teknologisk revolusjon, mens brukerne dine har ventet på en touchskjerm siden 2013, da er det grunn til å vurdere om brukerforståelsen er i ferd med å svikte helt.

Apple kan fortsatt svare
Samtidig lanserer altså Microsoft en maskin og utstyr som misunnelige Apple-brukere omtaler som ”iMacen fra fremtiden”. De går rett i strupen på Apple når de henvender seg til en målgruppe av kreatører og de gjør en presentasjon der hvert eneste punkt på agendaen svarer opp et behov i målgruppen. Nesten samtidig starter Cook og Ives sin presentasjon med en kjedelig app, forteller at batteritiden er den samme som før slik at maskinen kan lages enda tynnere, og at maskinen er litt kraftigere en den forrige. Yey!

Det er viktig å understreke at det ikke er noen vinnere eller tapere på banen enda. Apple står trygt, selv om de balanserer på ett ben, og kan komme sterkt tilbake. Microsoft, med sin enorme forskning- og utviklingsoperasjon driver kunnskapen om fremtidens arbeidsliv, de leder forskningen på ”augmented reality” med arbeidet på HoloLens og de lager maskinvare som dekker behovene de ser og som får tennene hos både PC og Mac-brukere til å løpe i vann.

Hva med Windows-mobile?
Til slutt, i rettferdighetens navn: Ikke alt går straka vegen for Microsoft heller. For en stund siden ble det klart at de kommer til å avvikle produksjonen av Windows-telefoner, den såkalte Lumia-serien, som de satset tungt på da de kjøpte opp Nokia. I dette markedet har det ikke vært mulig å rokke ved Apple og iPhone’s posisjon. Og egentlig er det helt logisk: Det er ikke mange andre teknologier som gir samme mulighet til å si noe om hvem vi er, som mobilen. Den er en prydgjenstand som vi smykker oss med. Og når det handler om form på bekostning av innhold, er det ingen som gjør dette bedre enn Apple.

  • http://wilford.no/ Jan Wilford Pettersen

    Ja de kopierer Apple så godt de kan uten å bli saksøkt….

  • Rabiatus

    Gjesp… sovnet midt i artikkelen.