epost

E-post når du ikke jobber

Å velge seg en privat epost-tjeneste er tilsynelatende uproblematisk. For finnes det egentlig noen grunn til ikke å velge den selvsagte Gmail?

Jeg fikk mulighet til å finne det ut i løpet av sommerferien, da jeg avviklet to Exchange-baserte epostadresser på en gang, både jobben og familien sin. Målet var å gjøre livet litt enklere – og billigere. Resultatet ble en smått kaotisk periode som først nå er i ferd med å ordne seg.

Gmail
Jeg brukte ikke så mye tid på å vurdere alternativene; veldig lenge har Gmail dominert epostmarkedet for ”gratis” tjenester og jeg hadde allerede en adresse som jeg hadde brukt en stund, og raskt kunne flytte til. Litt innledende ubehag – jeg hadde rett og slett problemer med å henge med på det jeg opplevde som et rotete og ulogisk brukergrensesnitt – avskrev jeg som angst og tilvenningsproblemer. Å flytte fra noe jeg hadde brukt i over 15 år sammenhengen, kom naturlig nok til å innebære en overgangsperiode.

En annen komplikasjon, som jeg også regnet med å organisere meg rundt, var kalenderen. Det mest naturlige var å ta i bruk Google Calendar samtidig med epost, for å dra nytte av en smooth integrasjon. Og at Google Calendar og Google Mail funker bra sammen, det skal de ha. Men når det var snakk om å flytte adresser fra Outlook over i den nye web-mailen, var det ingen kjappe løsninger tilgjengelig. Det virker ikke som om Google synes dette skal være spesielt enkelt – og Microsoft svarer på den manglende kjærligheten med en Mac-versjon av Outlook som ikke lar deg legge til Google sin kalender.

Epost krøll
I en periode prøvde jeg å bruke Kalender-appen til Apple, et slags produktivitets-FN der nesten alle typer kalendere var velkommen. Det kunne kanskje ha fungert, hvis det ikke var for at møteromsbookingen på jobben måtte foregå i Outlook. Det enkle livet jeg hadde sett for meg var i ferd med å gå dukken.

I forrige uke la jeg rett og slett inn årene. Etter en uheldig episode der jeg inkluderte en mottager på en epost uten å få med meg at hun sto på mottagerlisten, og rett etterpå sendte en epost to ganger til samme person fordi et halvferdig utkast av den sendte epost ble liggende i utboksen, slo jeg opp.

Nødhavn og løsningen for meg ble Outlook.com, som sammen med Yahoo (og AOL Mail i USA) er blant de store aktørene i markedet for privat epost. Den er gratis, på samme måte som Gmail er det, og du betaler med informasjon om deg selv som blant annet blir hentet fra meldingene du sender og brukt til å målrette annonser.

En av de få tingene som skiller disse aktørene fra hverandre, er lagringsplassen. Gmail gir deg 15 GB gratis, Outlook ganske mye mer enn det og Yahoo minst en terrabite. Det holder i massevis.

Sikker epost
Jeg oppdaget imidlertid at det er minst like viktig å sjekke integrasjoner og hvordan adressebøker og kalendere i de forskjellige løsningene samarbeider, når du skal velge. Ofte er det lurt å skule litt til hva du bruker på jobben, særlig hvis du vil at avtalene skal synke inn i en og samme kalender.

I et marked der det er et par store aktører som dominerer, er det allikevel mulig å finne et par utfordrere som tilbyr noe grunnleggende annerledes.

Den ene er ProtonMail – et sveitsisk selskap etablert av en gjeng fra CERN som ble bekymret da Edward Snowdon avslørte omfanget av USAs (og sikkert mange andre lands etterretningstjenesters) overvåking av digital trafikk. De har laget en forbrukervennlig epost, med apper for iPhone og Android, som beskytter brukerne mot innsyn. Trikset er å la innholdet i eposten krypteres i nettleseren, før meldingen sendes til serveren. Dermed blir det vanskelig, eller tilnærmet umulig, å få tak i innholdet før det er beskyttet.

Gjengen bak ProtonMail har fått tilbud om investeringer og om å bli kjøpt opp, men sier ”nei” for å beskytte selskapets integritet – og kundenes privatliv.

Sosial epost
Den andre aktøren som har noe nytt å melde, er Zoho, et amerikansk programvareselskap som helt siden langt ned på 2000-tallet har utviklet alternativer og konkurrenter til Office-pakken. I dag leverer de både CRM, epost og regnskapsføring – og epost til privatbrukere.

Zoho sin siste epostversjon (foreløpig proffutgaven) har blitt sosial. Utgangspunktet er forskning som viser at du kan spare 25 prosent tid på eposten, hvis du flytter deler av innholdet over i en sosial strøm. Dermed har Zoho lansert en løsning der hele grupper kan abonnere på de samme epostene, og der innholdet ser mer ut som Facebook enn Outlook eller Gmail.

Hvis du for eksempel får en epost med et spørsmål fra en kollega, ville du i en tradisjonell løsning ha videresendt, cc’et og bcc’et folk som du trengte input fra. Etter kort tid ville tråden ha blitt ganske så uoversiktlig.

I Zoho har du et felt under hver epost, der du kan tagge andre personer som du vil ha med i en strøm der dere diskuterer innholdet og spørsmålet du må svare på i eposten du fikk. Avsenderen trenger ikke å være inkludert i denne oversiktlige dialogen. Til slutt svarer du direkte på spørsmålet, etter å ha gjort det som trengs av avklaringer. Det som raskt kunne ha blitt 15 – 20 eposter, stopper på 2.

Det er denne blandingen av sosiale strømmer og epost vi har vært inne på tidligere, blant annet i artikkelen om gruppechat. Der spekulerte jeg i et samarbeid mellom Asana og Facebook. Nå ser det ut som om Zoho har kommet dem i forkjøpet.