Apple+Cisco

Nå kommer iPhone først i køen

Apple innledet i fjor et samarbeid med Cisco som leverer godt over 50 prosent av alle nettverksløsninger i Norge. Med nye iOS kommer nå iPhone først i køen. Det må jo være en god nyhet for alle med en iPhone. Men hva betyr det egentlig?

I fjor annonserte Apple det nystartede samarbeidet med Cisco. Jaha, tenkte vel mange og glemte hele greia. Nå, et drøyt år senere er det kanskje på tide å si a-ha i stedet. iOS 10 inneholder funksjonalitet som vil gi mobiltelefoner som bruker dette operativsystemet en rekke fordeler i trådløse bedriftsnettverk som er basert på Cisco-utstyr. Og dem er det mange flere av enn de fleste er klar over.

Marcus Barman i Cisco Norge forteller at i de fleste bedrifter med Cisco-nettverk vil disse kjenne igjen en iOS-enhet og gi sømløse overganger mellom hvert aksesspunkt når du beveger deg rundt i en bygning. I realiteten vil du ikke merke noen ting – som er hele poenget. For det er nettopp elimineringen av nedetid eller dårlig forbindelse som er så bra. Kort fortalt gjenkjenner Apple-enhetene og Cisco-nettverket hverandre.

Lenger batterilevetid
Dette fungerer ved at Cisco-nettverket sender en «liste» med de nærmeste aksesspunktene til iOS-enheten i det den er på vei ut av dekningsområdet.

– En iPhone er som et barn som har mistet mammaen sin i butikken. Den roper etter mamma hele tiden frem til det finner henne. Nå er mamma på plass før barnet har oppdaget at hun er borte. Denne funksjonen medfører blant annet at batterilevetiden forlenges på telefonen, sier Barman.

Skype for Business sniker også i køen
En annen fiffig løsning er at enkelte apper kan prioriteres. Bruk av driftsviktige apper som f.eks. Skype for Business kan snike i køen foran apper som Facetime eller Whatsapp som sjeldent gjør noen forskjell på bunnlinjen. Administratorer i bedriftene kan styre dette og gi full fart og prioritet til det viktige, og slippe dette frem i køen foran det som strengt tatt kan vente.

– Tester gjennomført av Apple og Cisco viser at såkalte «opplevelser av dårlig kvalitet» ved bruk av tale over Wi-Fi og surfing er betydelig redusert, sier Barman.

Teknologien baserer seg på enhetenes evne til å lære, slik at systemet vet at det er akkurat du, dvs. din iPhone, som kommer inn i et møte. Foreløpig vet den heldigvis ikke så mye mer og forteller deg heller ikke hva du bør si i møtet. Men det er kanskje på vei?

Spark til iPhone
– I tillegg vil det nå være støtte for Ciscos egen samarbeids- og kommunikasjonsplattform «Spark»  direkte på iPhone. Dette betyr at du, i tillegg til de vanlige valgene i iOS, får muligheten til å sette opp en VoIP-samtale (samtale over Internett) eller videokonferanse via Cisco Spark.

– Fordelen med Spark er først og fremst at du ikke behøver å starte en egen app for å starte en videosamtale. Siden Spark blir en integrert del av iOS 10, gjelder dette også ubesvarte videosamtaler, videosamtaler på vent eller videosamtaler til låst telefon. Dette har ikke vært mulig med VoIP tidligere. Det vil også være mulig å sette opp en konferansesamtale direkte fra kalenderen på mobilen med ett klikk, forteller Barman.

Alt i alt burde dette være gode nyheter for iOS-brukere. Det er litt som Fast Track på flyplassen — det er godt å føle seg prioritert.