Nå snakker vi! NTNU vil gjøre livet lettere for studenter og ansatte med WiFi Tale.

Gjennom lydmuren med ny teknologi

Det er ikke bare professorer og studenter som ønsker å være i forkant av utviklingen ved NTNU. I flere måneder har NTNU IT testet WiFi Tale, en ny mobiltjeneste, for å bli kvitt dårlig innendørsdekning.

Aldri før har det vært bedre mobildekning i Norge, men aldri før har det vært bedre isolerte bygg heller. Bygningsmasse kan redusere mobilsignaler opptil hundre ganger, og spesielt mange bedrifter og institusjoner har slitt med dårlig innendørsdekning. Nå kan problemet være løst.

I februar startet NTNU IT å betateste en ny teknologi, WiFi Tale fra Telenor, som lar deg ringe og motta samtaler med mobilen via trådløse nett, helt uten bruk av apper eller andre programmer. Resultatet har vært over all forventning.

– Det var bare øra’n som stoppa gliset fra første dagen, sier seksjonssjef Terje Buseth, ansvarlig for testingen.

«Dette har vi trua på!» Overingeniør Kristian Eiriksson og seksjonssjef Terje Buseth ved NTNU. (Foto: Ingeborg Refsnes)
«Dette har vi trua på!» Overingeniør Kristian Eiriksson og seksjonssjef Terje Buseth ved NTNU. (Foto: Ingeborg Refsnes)

Gjennom lydmuren
NTNU har mer enn 600 000 m2 innendørsareal og nærmere 40 000 studenter, lærere, forskere og andre ansatte. De har mye prate om.

– Vi har veldig god dekning mange steder, men vi har også hatt ganske mye klager på dårlig innendørsdekning. Da vi gikk rundt og testet WiFi Tale var gjennomgangsmelodien «når kjem dette her?». Det har vært en solskinnshistorie fra første stund. Dette har vi trua på vil bli ordentlig bra, forteller seksjonssjefen.

– Jeg kan gå 3 meter utenfor kontoret mitt, og så har jeg ikke mobildekning. Med WiFi Tale kan jeg fortsette mobilsamtalen selv om jeg beveger meg inn i en dødsone.

Bygningsmasse kan redusere mobilsignaler og gi dårlig innendørsdekning, selv om du har verdens beste mobilnett. Med WiFi Tale vil studenter og ansatte slippe dette problemet. (Foto: Ingeborg Refsnes)
Bygningsmasse kan redusere mobilsignaler og gi dårlig innendørsdekning, selv om du har verdens beste mobilnett. Med WiFi Tale vil studenter og ansatte slippe dette problemet. (Foto: Ingeborg Refsnes)

Krystallklar lyd
– Vi testet der vi visste det var dårlig mobildekning, og hadde en liste på rundt 20 punkter som vi sjekket. Vi sjekket om det blir brudd når du beveger deg inn i en dødsone, men også alt fra gruppesamtaler og spesialnumre til å surfe og snakke samtidig, forteller overingeniør Kristian Eiriksson.

– Når vi mistet mobildekningen i en dødsone, mistet vi ikke samtalen, og talekvaliteten var faktisk imponerende. Det var krystallklart, forteller han.

– Vi prøvde også å overbelaste en av basestasjonene som sørger for det trådløse nettet, ved å koble til og bruke masse PC-er samtidig med WiFi Tale, men det gjorde ikke noe utslag. Tjenesten trenger svært lite båndbredde, og funket veldig bra for oss.

Stålkontroll på innendørsdekningen: Seksjonssjef Terje Buseth viser hvordan WiFi Tale fungerer i heisen. (Foto: Ingeborg Refsnes)
Stålkontroll på innendørsdekningen: Seksjonssjef Terje Buseth viser hvordan WiFi Tale fungerer i heisen. (Foto: Ingeborg Refsnes)

Venter bare på iPhone
– I tillegg til WiFi Tale har også utbyggingen av frekvensområdet 800 Mhz bidratt, forteller seksjonssjef Terje Buseth. Denne frekvensen har lettere for å trenge gjennom bygningsmasse.

– Nå går vi bare og gleder oss til Apple får støtte for tjenesten, forteller han. Hos NTNU har rundt 70 prosent av de ansatte iPhone.

Foreløpig er det kun nyere Sony–modeller som har støtte for WiFi Tale, men i løpet av året kommer også Samsung og Apple med støtte for tjenesten, og deretter vil flere mobiltyper få støtte for WiFi Tale.

– Vi gleder oss til å dele dette med studentene og alle våre ansatte, avslutter seksjonssjefen.


 

Fakta om NTNU

  • Hovedansvar for den høyere teknologiutdanningen i Norge
  • 39 000 studenter, ca. halvparten innen teknisk-naturvitenskapelige fag.
  • 6700 ansatte
  • 120 laboratorier
  • 2000 mobilabonnement
  • 600 000 m2 innendørsareal i Trondheim
  • 1800 basestasjoner (3000 i løpet av 2017)

NTNU IT
NTNU IT er den sentrale IT-avdelingen ved NTNU. Sentralt for virksomheten er spisskompetanse på utvikling, drift og feilhåndtering innenfor nettverk, serverdrift og applikasjonsdrift.

Hovedoppgaver er:

  • drift av felles- og basistjenester for NTNU
  • utvikle web-baserte løsninger for NTNU
  • rådgiver til organisasjonen på IT-relaterte spørsmål

WiFi Tale

  • Lar deg ringe og motta samtaler med mobil via trådløse nett (WiFi)
  • Ingen apper nødvendig – du ringer til andre mobiler og fasttelefoner som normalt
  • Koster ingenting ekstra – du bruker ditt vanlige mobilabonnement med inkluderte ringeminutter og SMS/MMS
  • Løser problemer med dårlig innendørsdekning så lenge du har et trådløst nett
  • Slik får du WiFi Tale