innovasjon

Hva kjennetegner en gründer?

Da et par elever av professor Adam Grant lurte på om han ville investere i internett-idéen deres, sa han nei. De brukte for lang tid, de var i tvil om de ville lykkes og hadde dårlige ideer i bøttevis. I dag er selskapet verdt milliarder. Grant bestemte seg for å finne ut hva han hadde gått glipp av.

Og da var det ikke millionene som investeringen hans ville ha vært verdt, han tenkte på, men hvorfor han ikke hadde forstått at disse unge mennene faktisk hadde det som trengtes for å lykkes. Han begynte å jakte på den originaliteten som skiller de som har en idé og gjør noe med den, fra de som har en idé, men aldri foretar seg noe som helst.

Resultatet formidler han i boken «Originals: How Non-Conformists Move the World”, som kom ut tidligere i år.

OriginalsDu trenger ikke å være først, hvis du er best
Det er en myte at evnen til innovasjon, nytenkning og kreativitet avtar med alderen. Den endres, kanskje, men den blir ikke borte. Henry Ford var 45 og Charles Darwin 50 da de henholdsvis skrudde sammen T-Forden og formulerte teorien om evolusjon.

Det handler om holdninger og innstilling – og det er på ingen måte sånn at du er nødt til å lage en app eller etablere et nytt firma for å være en original. Grants definisjon på «originals» handler om at dette er mennesker som har gode idéer, og som faktisk gjør noe med dem. Men de gjør det ikke med en gang. De vet, enten fra før eller intuitivt skjønner, at de beste idéene sjelden er de første idéene.

Grant forteller at han selv er en pre-krastinator – en som alltid gjør unna oppgavene lenge før deadline. Han drives av panikk for ikke å få ting gjort. I den motsatte enden finner du de som alltid har noe annet de har mer lyst til å gjøre. Men i midten befinner det seg en gruppe mennesker som klarer å skrote de første idéene, fordi de vet at de neste alltid er bedre. For eksempel: Hvis du ber noen om å finne på konsepter for nye virksomheter, vil de som får spille Minesveiper i 10 minutter først, ha bedre idéer enn de som går rett på oppgaven.

Professoren beroliger også de som er redd for å miste «first mover»-fordelen med tall fra forskning: Blant «first movers» er andelen som mislykkes 47 prosent. Blant de som kommer på banen litt senere og forbedrer en eksisterende idé (improvers) er det bare 8 prosent som mislykkes.

Adam Grant
Adam Grant

Tviler på idéene, men ikke seg selv
Det er en stor forskjell. Hvis du ikke klarer å stole på deg selv, blir du satt ut av spill. Hvis du tviler på idéen, stiller spørsmålstegn ved om det du har jobbet frem egentlig er godt nok, gir det energi til å drive prosessen videre.

Et enkelt spørsmål skal være nok til å skille den ene gruppen fra den andre: «Hvilken nettleser bruker du?» Er svaret Safari eller Internet Explorer, er sjansen for at du er en av de originale mindre, enn om du svarer Chrome eller Firefox. Da tar du nemlig ikke noe for gitt, «default» er bare et utgangspunkt for å finne ut om det finnes noe som er bedre egnet.

«Det eneste disse menneskene frykter mer enn å feil, er å ikke prøve,» skriver Grant, og oppsummerer på nytt forskjellen på de som er originale og alle oss andre: de gjør noe med det.

En haug med dårlige idéer
De som lykkes, har gjort så mange forsøk, skrevet så mange bøker, realiserte så mange uvanlige idéer, komponert så mye musikk at mengden i seg selv blir en faktor i å forklare hvorfor de lykkes. Noe av det de gjør, er nødt til å være så mye bedre enn alt det andre at det blir lagt merke til.

I denne evnen til produktivitet ligger også en annen viktig egenskap: å skrote det som ikke fungerer, unngå å bli for knyttet til en idé eller et produkt, og heller se fremover mot det neste – som garantert skal bli enda bedre. Kanskje til og med en suksess.

Forretningsidéen til Grants elever heter i dag Warby Parker, og selger veldig mange briller på nettet.  At de gir bort like mange briller som de selger, til mennesker i den tredje verden med nedsatt syn, er sannsynligvis en viktig del av forklaringen på suksessen. Men det de tenkte på i de 6 månedene da alle andre solgte til «first movers», var hva som skulle til for å gjøre vanlige folk bekvemme med å kjøpe briller online. Nøkkelen var veldig lite digital: send brillene hjem til kundene på uforpliktende prøving, kostnadsfritt. Og vips så hadde de en forretningsmodell med den lille forskjellen som var original nok til å bli den store forskjellen.