optimisme

Ingen grunn til optimisme

Alle har dårlige dager av og til – og det er ikke et mål å være i godt humør alltid. Men når tungsinnet, stress eller frustrasjon hindrer deg i å få gjort det du vil eller må, er det på tide å ta tak. En strategi er å styre optimismen din – men det finnes mange flere.

I «Good to great» forteller forfatteren Jim Collins om det han kaller Stockdale-paradokset. Dette bygger på historien om en amerikansk viseadmiral, James Bond Stockdale, som satt fanget i åtte år under Vietnam-krigen. I løpet av den tiden ble han torturert over 20 ganger, og han hadde relativt liten grunn til å tro at han noen sinne skulle få reise hjem for å møte sin kone igjen.

Allikevel, Stockdale holdt aldri opp å tro på at han ville bli løslatt, og at opplevelsen i Vietnam kom til å bli en definerende hendelse i hans liv.

Paradokset består i følgende: Stockdale observerte i løpet av de åtte årene han satt fanget, at det var de mest optimistiske cellekameratene hans som døde først. De som trodde alt ville ha ordnet seg til jul, og som mistet motet da påsken kom og situasjonen var like håpløs.

Stockdales strategi, som Collins fant igjen i flere av vinner-bedriftene han studerte i forarbeidet til boken, var å beholde troen, men aldri skygge unna realitetene i situasjonen. Han visste at han kom til å bli torturert igjen, og dette forberedte ham på en ny omgang. Og han visste at det kom til å ta lang tid før han kunne nyte friheten, noe som hjalp ham å takle den ene julen etter den andre uten av situasjonen endret seg.

Mitt, og de fleste ( – sannsynligvis alle) lesernes liv er ikke noe i nærheten av Stockdales tilværelse i fangenskap. Men det er verdt å merke seg at en sunn porsjon realisme i møte med planer, prosjekter og halleluja-lanseringer faktisk bidrar til å øke muligheten for å lykkes – og minimalisere risikoen for å gå på en smell. Med andre ord, litt mindre optimisme gir noen færre dårlige dager.

Stockdale-paradokset er bare ett av utallige råd eller strategier som finnes i kampen mot dårlige dager. Noen av dem er typisk kognitive i sin natur og handler om innstillinger og holdninger, mens andre er forankret i konkret handling. Uansett hvor de kommer fra, bygger alle rådene på en grunnleggende erkjennelse: vi har større kontroll over følelser og omgivelser enn vi ofte gir oss selv kred for. Og siden det ikke er spesielt vanskelig å gå fra glad til sur på noen sekunder, burde det være mulig å klare det motsatte også.

Snu en dårlig dag
Når en negativ situasjon smitter over på resten av dagen.

  • Prøv å være realistisk – tenk på Stockdale. Forventninger påvirker humøret.
  • Dårlig humør gjør deg egoistisk. Hjelp en kollega, prøv å snu fokus fra deg selv til noen andre.
  • Hør på musikk du liker – forskning viser (jepp, der kom det igjen) viser at musikk påvirker humøret.
  • Lag en liste over ting du er takknemlig for eller liker med jobben. Trenger ikke å ta lang tid og den må ikke være lang.
  • Finn problemet – og prøv å gjøre noe med det. Kom deg forbi tanken på at «dette er en dårlig dag».
  • Del bekymringer og oppgaver med en kollega. Det hjelper å snakke om det.
  • Finn deg et annet sted å sitte. Å skifte miljø gir et utgangspunkt for å snu dagen.
  • Lag en kort liste på bare noen få oppgaver. Gjør den første og kryss av. Da har du også en god grunn til å starte på neste.
  • Tøm eposten eller rydd i to do-listen. Utsettelsesoppgaver er også oppgaver som må gjøres. All rydding føles litt oppløftende.
  • Skift gir – fra konsentrasjons- og dybdeoppgaver som tar lang tid til bilag, reiseregninger, møteinnkallinger og referater som gir kjapp tilfredsstillelse.

Kom deg igjennom en vanskelig periode
Når stress, motgang og tunge tanker ikke er borte dagen etter.

  • Struktur og ritualer får deg gjennom dagen. Dette er et råd som dukker opp i alt fra religioner (jødedommens «sitting Shiva» gir de sørgende konkrete oppgaver i de syv første dagene etter at noen har dødd) til NAV (kom deg opp om morgenen).
  • Bruk litt tid hver kveld på å finne én ting for dagen etter, som du kan glede deg over.
  • Tenk på Laika, hunden som ble sendt ut i verdensrommet og som Lasse Hallström bruket i sin film «Mitt liv som hund» som et bilde på at noen alltid har det verre. «Man måste jämnföra», sa den lille gutten stadig – og det har faktisk en effekt å minne seg selv på at ting ikke alltid er så ille som de virker når det er mørkt.
  • Se på morsomme filmer og les humoristiske bøker. Forskere som jobber med emosjoner er fortsatt ikke helt enige om vi smiler fordi vi er glade eller er glade fordi vi smiler. Tanken er at den fysiske bevegelsen et smil er, i hvert fall forsterker den emosjonelle reaksjonen. Så om latter ikke forlenger livet, forkorter den kanskje depresjonen.

Selv om det er mye man kan gjøre selv, når dagen er i ferd med å gå sur, er det samtidig viktig å ikke late som om alt som er vanskelig, problematisk eller ubehagelig blir borte hvis du setter på glad musikk eller lager en fin liste. Av og til må du endre mer grunnleggende ting, enten på jobben eller i livet. Og noen ganger må du be om hjelp til det.

Ha en god dag!