Å tenke for hånd

Stadig mer skriftlig kommunikasjon skjer via et tastatur og på en skjerm. Evernote er at av de mest populære effektivitetsprogrammene på alle plattformer og nå får du også OneNote for Mac. Er håndskrift i ferd med å bli en unødvendig mellomstasjon på veien fra våre hoder til et eller annet digitalt format? Og er det et problem?

D2 skrev nylig om den britiske redaktøren og magasineieren Tyler Brule som er så glad i papir at han helt bevisst skyr Facebook og Twitter. Et knippe norske forfattere – Jan Kjærstad er en av dem – fortsetter å skrive for hånd fordi det ikke er det samme å skrive på et tastatur. Og stadig oftere dukker det opp både artikler og forskning som prøver å si noe om hvor vidt verktøyet og metoden vi velger når vi skal uttrykke oss, har noe å si for budskapet – eller vår egen utvikling.

Heldigital
Jeg har forsøkt å bli heldigital mer enn en gang. Det starter med at jeg prøver å eliminere papir og utskrifter som jeg vanligvis alltid drar rundt på, og lagrer så mye som mulig i Evernote i stedet. Det kan fungere lenge. Men så får jeg det for meg at jeg skal droppe notatboken og Nakaya-pennen, som jeg egentlig har et veldig nært forhold til, også. Og det er da det går galt. Kreative prosesser er ikke det samme på skjerm som på et stort, blankt A3-ark foran meg på pulten. Strukturer blir mer halvveis og mindre gjennomarbeidede. Og jeg husker ikke hva som ble diskutert på møtene like godt som når jeg tar notatene for hånd.

Forskning viser…
Ganske snart må jeg innse at hånd eller tastatur er noe mye mer enn smak og behag. Å skrive notater for hånd under et møte har nesten blitt en måte å være til stede på – noe forskning nå gir meg rett i; på ett eller annet amerikanske universitet har de funnet ut at studenter som tar notater for hånd husker mer av forelesningen enn de som skriver på et tastatur. Det er selvfølgelig en mulighet for at det er de (vi) smarte som bruker penn, men korrelasjonen er i hvert fall sterk – og det finnes mer.

Elever som skulle lære seg å skrive for hånd, har lettere for å huske både bokstavene og andre former. Tilsvarende; en gruppe voksne som lærte seg mandarin, gjorde større fremskritt når de var nødt til å jobbe med penn og papir, enn de som bare kunne taste i vei. Mye tyder på at den fysiske bevegelsen i seg selv, og koblingen mellom hånden og hjernen, er viktig. Den sekvensielle konstruksjonen av bokstavtegnet aktiviserer områder i hjernen som assosieres med tenkning, språk, arbeidsminne og læring.

Et kreativt valg
Å skrive på et tastatur innebærer i realiteten bare en rekke enkle valg, og fører ikke på langt nær til den samme hjerneaktiviteten.

Sist, men ikke minst; Valget av redskap påvirker innholdet. Nok en gang amerikanske elever, men allikevel; barneskolebarn skriver fortere, bruker flere ord og uttrykker flere tanker når de skriver for hånd.

Og da er veien kort til en del av de ovenfor nevnte forfatterne. Kjærstad finner bevisst frem blyanten eller fyllepennen når han står fast – det er noe forløsende med den fysiske prosessen som er involvert i pennens skraping mot papiret. Eller Agnes Ravatn som slår av mobilen og PCen og har gått tilbake til utelukkende å skrive de første utkastene for hånd. Etter å ha jobbet veldig ufokusert med de første skriveprosjektene, har hun blitt en person som sitter klar ved kjøkkenbordet halv ni om morgenen.

For oss som liker den fysiske dimensjonen knyttet til tekst, blir også redskapene et poeng i seg selv. De siste årene er det blitt utviklet flere digitale løsninger – jeg har tidligere skrevet pent om Penultimate, med Windows Surface Pro 3 er også OneNote og medfølgende stylus et godt alternativ – noe som er en god illustrasjon på hvordan digitale arbeidere ikke helt vil gi slipp på det analoge. Men hvis du er hardcore, og foretrekker papir, er det ingen vei utenom de virkelig gode penneredskapene. Her er en kort, men subjektiv, oversikt.

Palamino Blackwing
Palamino Blackwing

 

Palamino Blackwing blyanter – den klassiske modellen med en historie som omfatter Hemingway og en rekke andre forfatter og komponister. Satt i produksjon igjen for en stund siden, til stor jubel fra blyantentusiaster over hele verden. Kan bestilles på nettet – husk å kjøpe en Blackwing-blyantspisser samtidig.

 

 

Pilot HI-TEC-C
Pilot HI-TEC-C

Pilot HI-TEC-C er en favoritt i alt fra kreative miljøer til ingeniører og journalister. Det er en gel-ink-penn med en hard og tynn metallspiss som gir null svikt mellom pennen og papiret. På Kickstarter kryr det av prosjekter der folk har forsøkt å utvikle en stiligere innpakning til den suverene pennen. For egen del har jeg funnet ut at det er den lette vekten og den originale tynne konstruksjonen som gir mye av kvaliteten.

 

Nakaya Writer Long
Nakaya Writer Long

Nakaya Writer Long – skikkelig japansk håndverk fra en gjeng gamle menn i Tokyo som lager penner i henhold til gamle tradisjoner. De starter med en klump gull og et stykke ebonitt, som de former og dreier til klassiske, bunnsolide fyllepenner i forskjellige størrelser. En annen japansk tradisjon disse håndverkerne kan er «maki-e» – dekorering av pennen for hånd. Det er dyrt, men det koster sjelden mer enn det smaker.

 

Jot Script Evernote Edition Stylus
Jot Script Evernote Edition Stylus

Jot Script Evernote Edition Stylus – for deg som fortsatt ikke er overbevist om den tradisjonelle pennen og papiret, men fortsatt har lyst til å prøve. Denne kobler du til enheten med Bluetooth, og den er spesielt laget for å fungere med Evernote og Penultimate på et brett.