OneDrive

OneDrive for Business vs Dropbox for Business

Dropbox har blitt en slags standard for mange – særlig privatpersoner – i jakten på billig, stabil og lett tilgjengelig skylagring. Selv om business-versjonen først kom for et drøyt år siden, har også den etablert seg som et attraktivt alternativ for næringslivet. Etter nesten ett år med OneDrive-erfaring, sitter jeg imidlertid ikke igjen med så mange argumenter for å beholde det blå Dropbox-ikonet på desktopen.

Nå skal det sies at likheten mellom to do tjenestene er mange. Business-versjonene tilbyr ubegrenset lagringsplass. Du kan laste opp filer på inntil 10 GB, begge løsningene har synk mot en lokal mappe som selvfølgelig er tilgjengelig i offline-modus og du kan dele mapper og dokumenter i hytt og pine. Det finnes apper og løsninger for det som er av operativsystemer og enheter – faktisk med unntak av en god Dropbox-app for Windows Phone. Det har de imidlertid lovet at er på vei.

Men likhetene er sjelden en særlig nyttig måte å differensiere produkter på. For meg er det forskjellene som får meg til å tippe i retning av OneDrive for Business når det er behovet for personlig lagring på jobb som skal tilfredsstilles:

Redigering og samarbeid
Med fare for å repetere meg selv, lagring er bare et aspekt ved disse skytjenestene. Mye viktigere for et team eller en organisasjon, er redigeringsmuligheter – og spesielt samarbeid. Her har OneDrive for Business med Office Online integrert, funksjonalitet som Dropbox ikke er i nærheten av å matche. Å jobbe samtidig i et dokument, aldri være bekymret for om noen overskriver en annen eller roter til innholdet, er i seg selv en verdi. Det er også effekten av teamarbeid i de samme filene, uavhengig om de som samarbeider sitter i samme rom, er i bilen på en telefon eller hjemme på en tablet eller nettbrett.

Funksjonalitet i nettleseren
De fleste filer og mapper man jobber mye med, ender jeg opp med å synke lokalt ned på PCen. Men når du bare får en lenke i en epost, med spørsmål om å kikke på et dokument og å gjøre eventuelle rettelser på sparket, er det en stor fordel å kunne gjøre dette rett i nettleseren, uten noen form for nedlasting. Her kommer Dropbox foreløpig til kort, med et relativt arkaisk grensesnitt og bare preview-mulighet på dokumenter – ingen redigering.

Redigering på nettbrett
Både OneDrive for Business og Dropbox for Business har gode apper på iOS-baserte nettbrett. Å redigere, og så lagre dokumentene med endringer, har imidlertid vært en utfordring når jeg har jobbet på Dropbox. Etter at Microsoft lanserte Office-pakken som apper på iPad og jeg begynte å bruke OneDrive, fungerer imidlertid dette smertefritt. Fra OneDrive åpner jeg et dokument i Word, gjør de endringene som trengs og lagrer tilbake på OneDrive. Ikke noe jeg gjør hver dag, men en nyttig mulighet når behovet oppstår.

Til slutt:
Dropbox for Business har hevet seg rundt for å forvandle seg selv til den samarbeidsløsningen OneDrive for Business har vært hele tiden.

Det første trekket de gjorde, var å love Office Online-integrasjon, som kanskje kommer i løpet av året. Så forbedret de delingskontroll og sikkerhet for å nærme seg nivået til Microsoft. Og i våres annonserte de Project Harmony, i praksis en Dropbox-versjon av samarbeidsfunksjonaliteten til Office Online – som de håper å lansere i løpet av året. Og når de gjør det, er det kanskje på tide å skrive dette innlegget en gang til.

Les mer om OneDrive på telenor.no

DISCLAIMER Som alltid, når jeg blogger pent om Microsoft, tar jeg med at de fortsatt er en kunde av meg – og at jeg er over gjennomsnittet begeistret for mye av det utvikler og tilbyr – hardware og software.