Sommerstudenter

Telenor sett med studenters øyne

Fire studenter jobbet i sommer hos Digitale Kanaler i Telenor. Hos oss fikk de satt fagkunnskapene fra sine studier ut i praksis. En erfaring rikere, og med et innblikk i telekombransjen er de nå i ferd med å avslutte studiene sine.

Foto: Andreas Øverland
Endre Bodahl

Endre Bodahl (24), studerer til en master i strategisk markedsføringsledelse ved BI.

Hvorfor søkte du sommerjobb i Telenor?
– Jeg søkte meg inn hos Telenor fordi selskapet har hatt fenomenal vekst gjennom de siste årene ved bruk av innovative løsninger og effektive markedsføringsteknikker. Videre er Telenor markedsledende innen telekommunikasjon i Norge, og har også hatt stor suksess internasjonalt. Som en fremtidig markedsfører og strateg med interesse innenfor telekommunikasjon var Telenor det perfekte stedet å søke sommerjobb.

Hvordan var det å jobbe i Telenor?
– De to første ukene gikk nesten utelukkende med på møter med avdelingsledere og eksperter, og jeg fikk dermed et enormt innblikk i hele den aktuelle verdikjeden til Telenor. Det har vært utrolig spennende å jobbe hos Telenor, og ikke minst moro. Jeg følte virkelig at jeg hadde et ansvar, og at de rundt i organisasjonen ønsket å høre våre meninger og forslag. Det mest spennende er vel kanskje hvor praktisk anlagt oppgaven var, og at vi som gruppe hadde alle hjelpemidler tilgjengelig. Jeg tror ikke det er mange andre store aktører i Norge som hadde tillatt sommerstudenter den samme friheten.

Hva kan du ta med deg videre?
– Strategisk kompetanse tilknyttet B2B-segmentet i digitale medier og telekommunikasjon. Videre har jeg bedret min kreative tankegang, siden vi mer eller mindre startet med blanke alt. Det å starte med blanke ark, for å så utarbeide over 10 større og mindre strategiske forslag, har vært et enormt kreativt og analytisk arbeid.

Foto: Andreas Øverland
Mathilde Fiksdahl

Mathilde Fiksdahl (23), studerer til sivilingeniør i industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU.

Hva er dine erfaringer fra sommerjobben?
– Jeg har lært at dagens telekom-marked er i stor endring, særlig i business-segmentet. Telenor må hele tiden prestere for å henge med på utviklingen som skjer innen selvbetjening, særlig når mindre aktører kommer inn på banen. Det er spennende! Jeg har også lært at kunnskap fra studiet i størst grad gir helhetsforståelse og at det er nysgjerrighet og interesse som gjør at du får til oppgavene dine i jobben.

Hvordan var det å jobbe i Telenor?
– Jeg trivdes veldig godt. Vi fikk stor tillit av Telenor til å utføre vårt arbeid – fritt spillerom og fullt innsyn i bedriften. De ansatte var åpne og sosiale, og ikke minst interessert i våre meninger.

Hva kan du ta med deg videre?
– At jeg i jobben i Telenor ikke følte at jeg jobbet for å tjene penger. Jeg jobbet rett og slett fordi jeg trivdes med oppgavene mine, menneskene rundt meg, og jeg følte at jeg utgjorde en forskjell. Jeg er svært takknemlig for hvor godt avdelingen tok oss i mot og fikk oss til å føle oss verdsatt. Det har gitt meg et nytt og veldig positivt syn på hvordan arbeidslivet som venter om to år er.

Foto: Andreas Øverland
Vilde Krogsrud

Vilde Krogsrud (23),  studerer til sivilingeniør i industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU.

Hvorfor søkte du sommerjobb i Telenor?
– Jeg søkte sommerjobb i Telenor fordi jeg, som synes innovasjon på digitale flater er spennende. Jeg tenkte at det ville være en morsom, verdifull og lærerik erfaring å bli med på sommerprosjektet. Også synes jeg Telenor generelt er et veldig spennende selskap som gjør mye kult både i Norge og på verdensbasis.

Hva er dine erfaringer fra sommerjobben?
– Mine erfaringer er mange. Jeg følte at jeg lærte mye om Telenor som organisasjon, og også om det å lære mye på kort tid. Telenor er er stor organisasjon og for å få perspektiv på oppgaven var det mye å sette seg inn i.

– Jeg har inntrykk av at Telenor er inne i en spennende tid akkurat nå, hvor det skjer mye i bransjen. Det var veldig gøy å være med på det og ta del i å tenke ut hvordan Telenor kan lykkes med selvbetjening, som jeg tror kommer til å bli stadig viktigere i fremtiden.

Hvordan var det å jobbe i Telenor?
– Det var veldig gøy å jobbe i Telenor! Menneskene i organisasjonen er spennende å jobbe med, kunnskapsrike og inspirerende. Det var fint at vi både fikk hjelp når vi trengte det og at vi kunne hygge oss med en is i sommervarmen av og til. Jeg har inntrykk av at arbeidsmiljøet er veldig bra i Telenor og at menneskene liker å være på jobb.

Hva kan du ta med deg videre?
– Det er veldig mye! Etter sommeren vet jeg mye mer om meg selv og hvordan jeg presterer på jobb, hvordan jeg oppfører meg i et team og hva jeg er flink til. Det er anderledes å jobbe enn å være student, og det var verdifullt å erfare en skikkelig arbeidshverdag. Jeg sitter igjen med en bredere kunnskap om digitale kanaler og jeg lærte mye om det å forstå kunden og dens behov. Jeg har også lært mye om Telebransjen generellt.

Foto: Andreas Øverland
Mari Gotfredsen

Mari Gotfredsen (25), studerer til en Master i økonomi og administrasjon ved NHH

Hva er dine erfaringer fra sommerjobben?
– Denne sommeren fikk vi muligheten til å jobbe i et team med nye mennesker, med ulik bakgrunn og for oss, en helt ukjent problemstilling. Vi fikk muligheten til å bruke det vi hadde lært på skolen samtidig som vi måtte tenke utenfor teorien. Det som den første uken virket som en umulig oppgave resulterte i en rapport og flere presentasjoner vi alle var stolte av.

Hvordan var det å jobbe i Telenor?
– I Telenor hjelper alle alle. I løpet av sommeren fikk vi hjelp fra mange ansatte fra flere områder i konsernet. Ingen spørsmål var for dumme, og vi følte oss veldig godt tatt i mot.

Foto: Andreas Øverland