Mindfullness

Ro ned med litt Buddha og mindfullness på jobb

Nå som høsten er over oss har sannsynligvis roen fra i sommer blåst bort for lenge siden. Enkel meditasjon hjelper deg å finne den igjen.

Metoden jeg tenker på kalles «mindfullness» og har blitt noe av en trend i næringslivet de siste årene. I realiteten snakker vi om en flere tusen år gammel meditasjonsform knyttet til buddhismen som du ikke bare begynner med på egenhånd.

Den enklere varianten som kvinner og menn i drakt og dress har tatt i bruk, kan du starte med uten særlig trening. Det finnes bøker kurs og personlig veiledning i mengder – det er alltid noen som skal tjene penger – men du finner også enkle og gratis instruksjonskurs på nettet.

Stress er en form for konstant «fight or flee»-tilstand der kroppen er i evig beredskap, musklene spenner seg, hodet konstruerer det ene katastrofescenariet etter det andre og adrenalinet pumper.

Mindfullness er det totalt motsatte; la tankene vandre, ikke driv sensur på deg selv, men prøv heller å observere reaksjoner og tanker i stedet for å gjøre noe med dem. Helt grunnleggende handler det om å være tilstede her og nå (ja, jeg vet det høres frøpose-raslete ut) – og den mest effektive måten å klare det på, er å fokusere på pusten. Derfor går også mye mindfullness-instruksjon ut på å puste.

Finn et rolig sted der du kan sitte uforstyrret i 10 – 15 minutter, følg en av instruksjonene som jeg lenker til nedenfor – og la deg overraske. Jeg var i utgangspunktet skeptisk, men ble fasinert over hvilken effekt et kvarter med lukkede øyne hadde.

Forskning ved Rigshospitalet i København har forsøkt å forklare hva det er som skjer når du mediterer. Utgangspunktet var det de visste om samtalebasert og medisinfri behandling av angst og depresjon; når de skannet hjernen til en pasient samtidig som samtaleterapien pågikk, så de først en reaksjon i den rasjonelle delen av hjernen der samtalen naturlig vil ha en effekt. Men etter en stund så de også at aktiviteten i den emosjonelle delen av hjernen – det limbiske system, amygdala og striatum – sank. De kaller dette for en «top-bottom»-effekt.

Den samme skanningen av hjernen til en pasient som har lært seg mindfullness viser akkurat den samme effekten, men uten noen form for samtale og uten at den rasjonelle delen av hjernen skal vekkes først. Denne effekten kaller de «bottom up» og forskning viser at mindfullness virker positivt i situasjoner der pasienten opplever stress og angst eller er deprimert.

Det er som sagt mulig å prøve på egenhånd, men jeg anbefaler en eller annen form for instruksjon eller intro-kurs. Her er de jeg liker:

Headspace – 10 gratis leksjoner og hundrevis av timer med meditasjon for de som betaler etterpå.

Benjamin Schwartz, en amerikansk psykoterapeut, har laget denne 15 minutter lange meditasjonen (MP3) som var min første erfaring med mindfullness.

Andrew Johnson har kanskje verdens mest beroligende stemme – noen som ikke alltid kan være en fordel. Men hvis du vil lære å meditere, er nettsidene eller en av app’ene hans et bra sted å begynne.

Pust inn – og ut – og lykke til.