Apple + IBM = Sant

Apple + IBM = sant

I juli annonserte Apple og IBM at de inngår et strategisk samarbeid. Et smart trekk som jeg tror vil være med på å styrke begge selskapene og spesielt gjøre Apple sine produkter mer attraktive for bedriftsmarkedet.

For oss som bruker iPhone og iPad, og gjerne også kunne tenke oss en Mac som jobb-PC, er dette gode nyheter. Formålet til de to selskapene er at Apple skal gjøre seg mer attraktive for bedriftskundene med IBM som leverandør av blant annet ferdiginstallert programvare og bedriftssystemer.

Selv om Apple ikke er kjent for å være bedriftsvennlig, ser det ikke ut til å hindre folk i å kjøpe iPad og iPhone som forbrukere. Men konkurransen fra billige Android-nettbrett er hard, og Android tar stadig en større del av markedet for nettbrett. Samarbeidet kan være med på å tilgjengeliggjøre iPad som en del av en bedriftsløsning for ansatte.

IBMs rolle i samarbeidet
For programvareleverandøren IBM gir samarbeidet tilgang til Apples populære enheter og dermed en plattform for å konkurrere Hewlett-Packard og Dell.

Samarbeidet har fått navnet «IBM Mobilefirst for iOS Solutions» og antyder at IBM ser på mobil som porten til fremtidig suksess i forretningsmarkedet. Etter at IBM solgte sin PC-divisjon til Lenovo har mange IBM-ansatte tatt i bruk Apples produkter og mobiler. Noe som før var uhørt da de to selskapene lenge var i tøff konkurranse.

iPad med IBM-programvare
Apple har blant annet åpnet opp 4.000 APIer for IBM slik at IBM kan tilpasse sin teknologi bedre for iOS-baserte Apple produkter. IBM, på sin side, skal levere minst 100 av sine forretningsapplikasjoner på Apples mobile plattform.

IBM kjennetegnes i dag som en stor, tung og litt traust leverandør av IT. Med Apple med på laget håper de nok å nå ut også til mindre selskaper, på plattformer som mange brukere liker og foretrekker. Apple har nå mulighet til å levere nettbrett og mobil med programvare fra IBM ferdig installert, noe som bør gjøre iPad og iPhone til en mer aktuell løsning for bedrifter.

Perfekt match
IBM CEO Ginny Rometty forklarer samarbeidet til recode.net med at de to selskapene er markedsledende innenfor sine respektive markeder: – Vi ser på hverandre som to selskaper som setter gullstandarden. Vi har styrker som gjør at vi utfyller hverandre. Vi har big data, analysekapasitetene, nettskyen og integrasjon, mens Apple har devicene og håndsettene, utviklingsmiljøet, brukervennligheten. Derfor passer vi så bra sammen.

IBMs skytjenester som flåtestyringsverktøy, sikkerhets- og analyseverktøy blir optimaliserte for iOS. Dermed blir det lettere for bedrifter å kjøpe inn iPad og iPhone over hele linjen til sine ansatte.

Inkludert i samarbeidet er også at IBM sine selgere nå vil selge Apple sine produkter som en del av sine bedriftsløsninger over hele verden.

Apple i bedriftsmarkedet
Gode forretningssystemer også for iOS er en nøkkel for å få bedrifter til å velge Apple sine løsninger.

Det forventes at Apple offentliggjør neste generasjon iPhone og operativsystemet iOS på en pressekonferanse i morgen. Allerede i høst vil vi nok se om samarbeidet mellom de to selskapene klarer å løfte Apple sine produkter i bedriftsmarkedet.

Om Apple skulle gjort en helhjertet innsats for å ta bedriftsmarkedet på samme måte som de har tatt privatmarkedet måtte de nok etablert en egen divisjon for dette. Samarbeidet med IBM sørger for at de ikke trenger det.

I likhet til mange andre bruker jeg iPhone og iPad i jobbsammenheng. Mobilen tilhører jobben, men iPaden tar jeg med fordi jeg liker å bruke den. Muligheten til å kunne få Mac som jobb-PC er det ikke mange ansatte i store selskaper som har, men i likhet med meg er det mange som har lyst på det. Det blir spennende å følge Apples inntog i bedriftsmarkedet!