Bokanmeldelse: Jobb smartere med gode vaner

Gode vaner og rutiner kan være nøkkelen til effektivitet på jobb og i livet forøvrig. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg har flest dårlige vaner, men selv om gamle vaner visstnok skal være vonde å vende finnes det visst likevel håp for meg.

book-cover

Kvalitet er ikke en handling, det er en vane (Aristoteles)

Jeg pløyde nylig gjennom boken “The power of habit: Why we do what we do, and how to change” av Charles Duhigg. Gjennom boken kommer Duhigg med flere eksempler på hvordan vaner er med på å forme oss som mennesker og hvordan vaner er omtrent like viktig som hukommelse.

Et av hans eksemplene han trekker frem er en mann som har mistet korttidshukommelsen, men ved at han tilegner seg vaner klarer hjernen ubevisst å “huske” i hvilke skap på kjøkkenet maten står og hvilket hus som er hjemme, om han skulle gå ut en tur alene.

Vaner oppstår i følge forskere fordi hjernen konstant ser etter muligheter for å spare energi og gjøre oppgave mer effektivt.

Gammel vane er vond å vende (Nordisk ordtak)

I følge det gamle ordtaket er gammel vane vond å vende, men i boken avslutter Duhigg med et kapittel om hvordan du kan endre vaner, med litt jobb og innsats selvsagt. Ingenting kommer visst gratis her i livet.

Nøkkelvaner
Og, noe som er veldig interessant er at i i følge Duhigg, kan du ved å finne og endre noen nøkkelvaner, gjøre store forandringer. Så da gjelder det vel bare å finne de uvanene som er nøkkelvaner.

Nøkkelvaner var fokuset til Paul O’Neill som tok over roret ved den amerikanske den amerikanske aluminiumsprodusenten Alcoa i 1987.

Innen O’Neill trakk seg som sjef for Alcoa i 2000 hadde selskapets inntekter og aksjekurs femdoblet seg. En investor som kjøpte aksjer i Alcoa for 1 million i 1987 ville fått 1 million i utbytte under tiden O’Neill var CEO.

Hva var det O’Neill gjorde som var så bra? Jo, fra første dag fokuserte han på sikkerhet og rutiner. Antallet ulykker gikk ned, rutinene og prosessene i aluminiumsproduksjoen ble forbedret og effektivisert. Etterhvert ble det sikrere å jobbe på Alcoa enn å ha en gjennomsnittlig kontorjobb. Fokus på sikkerhet viste det seg, gikk hånd i hånd med effektivitet og lønnsomhet. Gode vaner altså.

Dårlig vane blir bare verre med tiden (Islandsk ordtak)

Duhigg trekker frem andre gode eksempler fra næringslivet, idrett og privatpersoner der vaner er nøkkelen til suksess. Blant annet syntes jeg det var interessant å lese om hvordan Starbucks sin suksess i stor grad kan skyldes fokuset på vaner i kundehåndteringen. God kundeservice er gode vaner.

Vanens makt er stor (Marcus Tullius Cicero)

Alt i alt synes jeg The power of habit var vel verdt tiden, interessant, fornøyelig og lettlest.

Om du er nysgjerrig på Duhiggs tanker rundt vaner og ikke orker å gi deg i kast med boken kan du se et foredrag han har holdt på YouTube eller besøke hans blogg.

Langsomt dør den som forblir en slave av sine vaner
den som hver dag vandrer i samme spor
den som ikke forandrer retning
den som ikke tar sjanser eller skifter farge på klærne
den som ikke snakker med ukjente.
(Pablo Neruda)