10 tips til et mer effektivt hjemmekontor

Å jobbe hjemmefra kan være veldig effektivt, eller ineffektivt. Gode rutiner og vaner er nøkkelen til et effektivt hjemmekontor. Uten gode rutiner er det vanskelig å få hjemmekontoret til å fungere.

Her er 10 tips som hjelper deg med å jobbe mer effektivt hjemmefra:

1. Sett opp en liste over hva alt du skal gjøre kvelden i forveien.

2. Begynn dagen med å få ting av arbeidslisten din. Ikke kast bort tid på å planlegge det som skal gjøres.

3.Prioriter arbeidslisten din. Gjør de viktigste oppgavene først.

4. Ikke overvurder hvor mye du får gjort i løpet av en dag.

5. Jobb fra en dedikert arbeidsplass. Kutt ut alle distraksjoner.

6. Ikke jobb fra sengen.

7. Sett av egen tid til å lese e-post, sjekke Twitter, Facebook etc.

8. Sett av dedikert tid til å jobbe konsentrert. Bruk en timer og jobb i for eksempel 20 eller 25 minutter i dyp konsentrasjon. Da har du gjort deg fortjent til 5 minutters pause. Dette er den velkjente pomodoroteknikken.

9. Ikke bland sammen arbeidstid og privatliv.

10. Å jobbe hjemmefra kan være ensomt. Ikke steng deg helt ute, men sørg for å ha litt kontakt med omverdenen. Ta et telefonmøte. Diskuter problemstillinger med kolleger (enten over telefon, chat, eller onlinemøte). Du kan også bryte opp arbeidsdagen med en tur på treningssenteret, en lunchavtale eller gå en tur med hunden.

Har du noen tips som burde legges til listen? Del gjerne dine beste rutiner for å jobbe smartere hjemmefra.