Hans-Petter-Nygård-Hansen

Mitt hjemmekontor: Hans-Petter Nygård-Hansen

– For meg er ikke det å være tilkoblet verken jobb- eller stressrelatert, men derimot en integrert del av hverdagen, sier Hans-Petter Nygård-Hansen. Ikke bare jobber han mye hjemmefra. Han er stort sett alltid online.  

Hans-Petter Nygård-Hansen er seniorrådgiver i Geelmuyden.Kiese med hovedfokus på digitale medier, telekomminikasjon, mobilitet og internett-teknologi. I tillegg driver han sin egen blogg, HansPetter.info, som er en av Norges største innen kommunikasjon og teknologi.

Når jeg velger å jobbe hjemme er det først og fremst fordi jeg trenger å redusere forstyrrelsesmulighetene som et åpent kontorlandskap åpner for. Hjemme kan jeg slå av flere eksterne forstyrrelsesmomenter slik at det blir enklere å konsentrere seg om færre og gjerne lengre oppgaver som det å skrive et tilbud, utvikle en presentasjon eller foredrag, eventuelt ta unna mange mindre oppgaver på kortest mulig tid.

Skal arbeidsdagen bli effektivt utført er det viktig for Hans-Petter at fasilitetene er tilsvarende gode hjemme som på kontoret. – Først og fremst har jeg installert meg på et eget kontor hjemme. Med en stor skjerm og god infrastruktur i både hus og mot internett, har jeg den nødvendige kapasiteten som trengs for å få utført arbeidsoppgavene mine på en effektiv og fornuftig måte.

Hans-Petter-Nygård-Hansen
Hans-Petter-Nygård-Hansen

I løpet av en arbeidsdag er det mange elementer som kan forstyrre, og Nygård-Hansen mener en effektiv dag avhenger av å disiplinere seg for de oppgavene man skal og må gjøre. – Det er mange elementer som kan forstyrre i løpet av en arbeidsdag: telefoner, epost og sosiale medier. Uansett om man jobber hjemme, på kontoret eller andre steder så handler det om å ikke la seg friste til å sjekke alskens oppdateringer i sosiale medier, og om å prioritere oppgavene i en rekkefølge man har bestemt seg på forhånd å følge – åkke som!

Som familiemann og pappa til tre forsøker Hans-Petter å organisere og planlegge dagen slik at det er rom for alt – jobb, kone, barn og litt fritid.

– Jeg begynner vanligvis dagen i sekstiden og jobber meg gjennom eposter og oppdatereringer på sosiale medier før resten av familien står opp. Etter at ungene er levert på skolen benytter jeg ofte anledningen til å lese meg opp på dagens aviser og bruker om lag en halvtime på meg til å komme meg à jour.

Jobben som social media manager er ingen typisk ni-til-fire da det kreves kontinuerlig tilstedeværelse på sosiale medier. – I løpet av et døgn starter min online-tilværelse når jeg våkner og rundes av rundt midtnatt. Jeg prøver å
få unnagjort mest mulig på dagtid, og mellom skoleslutt og ungenes leggetid gjør jeg mitt beste for å ikke jobbe. MacBook og iPad er foretrukne plattformer for litt kveldsjobbing avbrutt av enten en treningsøkt eller litt kvalitetstid før jeg legger meg.

Det siste jeg gjør er å raskt saumfare eposten og sosiale medier før jeg legger meg til sove og sette telefonen på lading på nattbordet. Har jeg tid til overs sjekker jeg gjennom de bloggene jeg følger via The Early Edition 2-appen til iPaden og liker jeg det jeg leser blir det gjerne et par Twitter-meldinger før dagen er omme.

Hans-Petter er spesielt glad i tjenester som fungerer sømløst på tvers av hverandre. På bakgrunn av dette er har han valgt å bruke Apple-produkter, og trives med å jobbe på tvers av alle enhetene deres.

– I løpet av arbeidsdagen bruker jeg hovedsaklig MacBook Pro. Jeg oppdaterer meg på nyhetsbildet via iPad, mens iPhonen blir brukt til raske oppdateringer, svar på epost til og fra jobb og møter og selvfølgelig telefoni.

I tillegg jobber jeg mye i alle programmene Microsoft Office-pakken, apple-programmer som Facetime, iMessage, iPhoto, og stort sett alt av sosiale medier; Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Google + og Flickr er noen av dem. Jeg bruker nyhetsappen Early Edition 2 og magasin-appen Zite som gir meg artikler basert på mine preferanser. I tillegg bruker jeg mediemonitorene Mention og Sprout Social. SurveyMonkey og QuestBack gir meg mulighet til å lage spørreundersøkelser på nett, og jeg bruker sky-tjenestene Dropbox og Box til online lagring. For å holde meg organisert bruker jeg Wunderlist og Evernote.

På mange måter kan man si at programmene, verktøyene og tjenestene jeg bruker handler om hvordan jeg kommuniserer, først og fremst med tanke på sosiale medier, hvilke verktøy jeg bruker for å produsere innhold og hvilke som blir brukt for å dele det, og til sist hvordan jeg lagrer det ved bruk av sky-tjenester.

Jeg har alltid med meg en mobil bredbåndsruter som jeg bruker til telefonen. Da jeg nylig var i New York ble jeg likevel avhengig av gratis Wi-Fi fra Starbucks, så jeg vurderer å gå til anskaffelse av enda en som kun skal benyttes til datatrafikk.

Stressfaktoren har en tendens til å bli høy dersom jeg ikke får anledning til å være online, uavhengig om det er jobb eller fritid, hjemme eller på reise. Jeg diskuterer ofte med venner og familie angående det å være offline når man skal ha skikkelig fri – men så langt er ikke det et alternativ for meg.