6 myter om markedsføring via sosiale medier

Har du prøvd å markedsføre via Twitter, Facebook, LinkedIn eller YouTube? Her får du seks tips til hvordan du skal forbedre kampanjene dine.

I løpet av de siste fem årene har sosiale medier blitt en stadig viktigere del av mange selskapers markedsføringsstrategi. Men det finnes fortsatt misforståelser angående hvordan man bruker sosiale medier som et salgsutløsende tiltak og hvilke tjenester som er verdt å investere tid og ressurser på. Inc.com har samlet de seks vanligste mytene om viral markedsføring.

1. Blir det ikke en viral snakkis er det ikke verdt innsatsen
Når du tenker på suksesshistorier fra sosiale medier tenker du kanskje på gigantkampanjer med millioner av treff, som suksessen Old Spice hadde for noen år siden. Dette er feil måte å tenke på sosiale medier. Det handler ikke om én kjempehit, men om verdiskapning over tid. De beste kampanjene er interessante og unike, med innhold som publikum synes er verdt å spre videre. På denne måten vokser publikummet ditt gradvis.

2. Kundegruppen min er eldre, så sosiale medier er ikke relevant for min bedrift
Hele 56 posent av internettbrukere over 50 bruker Facebook. Dine kunder og ditt segment forventer å finne deg på Facebook – og også andre medier som Twitter, LinkedIn, Pinterest og Instagram.

3. Google+ er bortkastet tid
Hvis du tenker på Google+ som et sosialt nettverk er det ikke en tungvekter. Men det er ikke det Google+ er. Faktisk er det et sosialt tilleggsprodukt på toppen av de andre produktene Google leverer, som søk, Gmail og til og med YouTube. Når noen bruker Google til å søke etter alt fra restauranter til dyrefôr inneholder resultatene sosiale anbefalinger, såkalte +1 -klikk fra Gmail-kontaktene deres. Og disse anbefalte linkene får langt flere klikk enn vanlige søkeresultater. Å ha en solid Google+ profil for bedriften din og å ha kunder som har gitt deg et +1 har målbar innvirkning på både søk og treff for nettsiden din.

4. Twitter fungerer bare for kjendiser eller store merkevarer
Det stemmer at Justin Bieber og Ashton Kutcher er konger av Twitter, men dette kan være et relevant og verdifullt medie selv for små bedrifter med få følgere. Imidlertid må dine tweets være relevante for kundene, de må komme til riktig tid og ikke bare promotore bedriften. Sørg for å også bruke Twitter til å overvåke og ta del i dialogen med Twitter-brukere som forsøker å nå deg eller som nevner selskapet ditt eller produktene dine. Ett konkret tiltak kan være å oppfordre til å bruke en hashtag du lett kan søke opp.

5. Markedsføring på Facebook sørger for flere likes, ikke flere kunder
For et par år siden kom tunge annonsører inn på banen uten å helt forstå verdien av en like eller en fan, og uten å tenke på return of investment. Men gjøres det riktig kan annonsering på Facebook styrke selskapet ditt med økt tilstedeværelse på nett, flere tilhengere og økt involvering fra målgruppen din. Dette kan igjen sørge for at du tiltrekker deg nye kunder, og at eksisterende kunder kommer oftere tilbake.

6. Jo oftere du poster på Facebook, jo bedre respons vil du få på kampanjen din
Mer enn én post daglig er sannsynligvis for mye. Å poste for ofte kan sørge for et lavere antall likes, kommentarer og videre deling per post. Og siden Facebooks såkalte EdgeRank algoritme favoriserer poster fra selskaper med høy involvering fra publikum vil det å poste for ofte sørge for at færre vil se hva du poster. For en mest mulig produktiv Facebook-kampanje bør du sørge for at det du poster er unikt, interessant og at det oppfordrer til involvering. Inkluder alltid et bilde eller en link – slike poster har langt høyere involveringsrate enn kun tekst.