Så enkelt tar du din bedrift ut på Facebook

Her i landet har vi for lengst omfavnet sosiale medier – faktisk er vi blant de aller mest aktive på plattformer som Facebook, Twitter og LinkedIn. Spesielt førstnevnte er populær, og så godt som 2,7 millioner nordmenn er å finne på det populære nettsamfunnet.

I tillegg til å representere over halvparten av befolkningen har også aldersforskjellene begynt å minske. Der Facebook begynte som en ungdomsfarsott ser stadig flere nytten av å holde kontakten på en rask og effektiv måte, og anno 2013 ser vi en markant økning av registrerte brukere over 45 år.

Det disse opplysningene bunner ut i er at Facebook så smått har begynt å representere et tverrsnitt av befolkningen. Det er gratis, enkelt å bruke og appellerer til massene. Bedrifter i alle markeder og av alle størrelser har godt av å benytte seg av siden i markedsføringsmiksen sin. Spesielt for små bedrifter kan det være lønnsomt å markedsføre seg via sosiale medier. For den som klarer å lykkes med dette kan kunne nyte godt av maksimal spredning med minimal bruk av midler.

Dessverre er det slik at mange oppretter en bedriftsside uten å sette seg et klart mål eller formening om hvordan siden skal fungere. Da ender det gjerne med at du skyter litt i blinde. Det er enkelt å poste linker til egen hjemmeside, men engasjerer det følgerne dine?

For små bedrifter uten særlig store markedsføringsbudsjett kan sosiale medier være alfa og omega. Klarer du å være en av dem som lykkes her, kan mye være gjort, og du trenger ikke bruke mye penger på annen markedsføring, som kan være både dyrt og tidkrevende. Så hva skiller en god facebookside fra en dårlig?

I mars i år arrangerte kommunikasjonsbransjen, med fagbladet Kampanje i spissen,  Social Media Days der Nav Foreldrepenger gikk av med seieren i kategorien ”årets facebookside”.

Basert på juryens kriterier for årets facebookside utdyper vi noen konkrete tiltak for å få en bedre side for din bedrift.

Ha et tydelig kommunisert mål med siden
Hva ønsker du å oppnå med facebooksiden din? Er det et sted folk kan få svar på spørsmål, et sted bedriften kommer i dialog med kunder eller målgruppe?

Dersom du ikke helt vet hva du ønsker å få ut av siden din, vil siden bære preg av nettopp det. Husk at sosiale medier skal være en tilleggsfunksjon både for de som allerede er brukere av nettsiden din, og for å tiltrekke deg nye.

Gi en helhetlig merkevareopplevelse
Det kanskje aller viktigste når du bygger en merkevare er nettopp det å være konsistent, og derfor er det viktig at facebooksiden ikke bryter med budskapet og uttrykket du har på din egen nettside. På denne måten bygger også siden opp under ditt originale budskap, og blir enda et ben å stå på. Det er viktig å huske på at facebooksiden skal være en tilleggsfunksjon, så pass på å bruke den for alt den er verdt.

Oppdater siden jevnlig med spennende innhold
Det er viktig å huske på at det som er spennende innhold for din bedrift, ofte ikke er like spennende for de som ikke er ansatt i organisasjonen. Her er det viktig å skille klinten fra hveten. Nyttige spørsmål du kan spørre deg selv dersom du er i tvil er ”Hva får mine kunder ut av denne informasjonen” og ”kan dette brukes til noe konkret for de som følger meg”? Er svaret nei, bør du kanskje tenke deg om to ganger.

I tillegg er det viktig å huske på å ikke poste for lite, men heller ikke for mye. Poster du linker, pass på å poste en av gangen. Dersom du kupper hele nyhetsstrømmen til følgerne dine, er det en god sjanse for at de synes du tar for mye plass – og bestemmer seg for ikke å følge deg lenger.

Ha en autentisk og menneskelig kommunikasjonstone
Det er viktig å huske på at Facebook og sosiale medier er et sted for dialog, ikke monolog. Oppfordre følgerne dine til å komme med tilbakemeldinger på det du poster, og etterspør aktivt deres innspill og kommentarer.

Engasjement og dialog: kvantitet og kvalitet
Vær tilstede og følg opp siden din. Sørg for at de som stiller deg spørsmål får gode svar.

Tilrettelegg for word of mouth og spredning
Enhver markedsførers drøm er spredning via vareprat eller anbefalinger venner i mellom. Denne typen publisering kan ikke kjøpes for penger, og er mer verdifull en noen annen publisitet. Det er naturlig nok på grunn av at dersom mottaker kjenner og stoler på avsenderen vil de i større grad stole på deres anbefalinger.

Ha en call to action
En såkalt call to action er en banner, knapp eller annen type link som oppfordrer brukeren til å gå videre i en prosess som for eksempel å annonsere på nyhetsbrev, registrere seg som bruker, kjøpe noe, donere tid eller penger, eller ringe et nummer.

Det er rett og slett en mulighet for følgerne dine å kjapt og enkelt gjennomføre det som er ditt mål med siden.

For mer inspirasjon kan du ta en titt på årets facebookside, Nav Foreldrepenger.

Husk at facebooksiden din både er for nåværende kunder og fremtidige.

Tenk også på at sosiale medier er mer dynamiske enn en nettside, og dette er et godt utgangspunkt for å komme i kontakt med kundene dine, bli kjent med dem og bygge relasjoner.

Kilder:

http://www.metronet.no/statistikk-sosiale-medier-2013/
http://www.socialmediadays.no/social-media-awards/