Frem produktiviteten: 8 ting du bør unngå å gjøre i hverdagen

Kutt disse elementene fra hverdagen og opplev en økning i produktivitet – og økt velvære.

Hvis du synes det er verdifullt å skrive en liste over dagens gjøremål vil du få enda større utbytte av dette, foreslår inc.com. Produktivitet, forbedrede relasjoner, for ikke å nevne mindre stress i hverdagen kan være resultatet av å la være å gjøre dette i hverdagen.

1.Sjekke telefonen mens du snakker med noe
Vi har alle gjort det før. “Er det min eller din?” eller “La meg bare svare på denne…” Eller kanskje du tok telefonen, sjekket mailen eller tekstet uten å si noe som helst.

Om du vil skille deg ut, og om du ønsker å være en person som får alle til å føle seg viktige når de er i en samtale med deg er oppskriften enkel: slutt å sjekke telefonen. Alle legger merke til at du ikke følger med.

2. Multitaske i møtet
Den enkleste måten å være den smarteste i rommet er å være den som følger best med.

Du vil bli overrasket over hvor mye du lærer om både emnet og kollegene dine dersom du følger grundig med. Du får med deg eventuelle skjulte agendaer, ser muligheter til å bygge broer mellom prosjekter og finner måter å gjøre deg selv mer verdifull på.

3. Tenke på mennesker som ikke utgjør noen forskjell i livet ditt.
Mest sannsynlig vil både spillerne i Champion’s League og kongefamilien klare seg fint uten deg.

Men familie, venner og ansatte trenger din oppmerksomhet. Det fortjener de.

4. Bruke varslinger
Du trenger ikke vite det med en gang noen sender deg mail. Eller en SMS. Eller en tweet. Mest sannsynlig vil du oppdage det i løpet av ti minutter likevel.

Har du noe viktig å gjøre bør du gjennomføre det uten forstyrrelser. Fokuser på det du gjør, og sett av tid til å sjekke hva alle andre gjør når du har tid. Etter det holder du fokus igjen. Å fokusere på hva du selv gjør er viktigere enn hva alle andre driver med.

5. La fortiden diktere fremtiden
Å feile er verdifullt. Lær fra tidligere feil og gå videre. Lettere sagt enn gjort sier du kanskje, men det avhenger av perspektiv. Når noe går galt kan du gjøre det til en mulighet til å lære noe du ikke visste om deg selv.

Går noe galt for andre kan du gjøre det til en mulighet til å vise omtanke, tilgivelse og forståelse.

La fortiden informere, men ikke la den definere deg.

6. Vente til du er sikker på å lykkes
Du kan aldri være sikker på å lykkes når du gjør noe nytt, men du kan alltid føle deg sikker på at du er villig til å gi hundre prosent. Og du kan alltid være sikker på at du vil prøve på nytt dersom du feiler.

Ikke vent. Du har mindre å miste enn du tror, og alt å vinne.

7. Baksnakke noen
Hvis du har snakket med mer enn én person om hva kollegaen din gjør, ville det ikke ha vært bedre å snakke med kollegaen det gjelder i stedet? Og hvis det ikke er opp til deg å snakke med vedkommende, er det mest sannsynlig ikke på sin plass for deg å snakke om vedkommende.

Bruk tiden din på produktive samtaler. Du vil få gjort mer, og du vil respekteres høyere.

8. Si ja når du vil si nei
Å avslå en invitasjon fra kolleger, kunder eller venner er ikke lett. Men å si nei er sjeldent så ille som du forestiller deg. De fleste vil forstå, og dersom de ikke gjør det burde du ikke bry deg for mye.

Å si nei føles kjipt. Å si ja til noe du egentlig ikke vil være med på vil være værre – og det vil vare lenger.