Hva kjennetegner folk som gjør suksess?

De fleste kan svare på hva suksess er og mange har skrevet bøker om snarveien til målet. Heidi Grant Halvorson og Richard St. John har gått grundigere til verks og forsket og spurt seg frem til den mest logiske konklusjonen: Snarveien til suksess er en blindvei.

Men aller først, bare for å gjøre dette innlegget relevant for flere enn de som drømmer om å bli den neste Steve Jobs, Mark Zuckerberg, Jo Nesbø eller Petter Nortug; når vi snakker om suksess handler det om å nå de målene man har satt seg, enten det er å gå ned 30 kilo, sette sammen verdens beste frimerkesamling – eller lede et multinasjonalt konsern, finne opp fremtidens mobiltelefon eller gå til Sydpolen uten sponsor.

Suksessbegrepet er med andre ord relevant i de fleste mennesker liv, ikke bare for dem som dukker opp på avisenes forsider når de når målene sine.

Belegg for egne meninger
De to forfatterne av bøkene dette innlegget bygger på, har hver på sitt område oppnådd suksess. Heide Grant Halvorsen er en anerkjent psykolog og forsker, stadig å se i spaltene til HBR-bloggen og i bokhandelen. Richard St. John har hatt en mer brokete karriere, men når det først tok av ble han en mye brukt reklamefotograf før han startet markedsføringsfirmaet The St. John Group i Canada. For ikke å snakke om oppmerksomheten han har fått etter at han brukte 7 år på å finne svaret på spørsmålet han fikk fra en tenåring som satt ved siden av han på flyet: «Hvordan får man suksess».

Halvorson og St. John har begge gått grundig til verks, den ene via forskning og den andre ved hjelp av over 500 intervjuer med kjente og ukjente som alle må kunne sies å ha suksess med det de foretar seg. Resultatet er to forskjellige lister på åtte og ni punkter hver. I et forsøkt på å yte begge bøkene rettferdighet i èn artikkel – og tilby litt stoff til ettertanke for leseren – her er et forsøk på å slå sammen funnene fra de to forfatterne:

Finn det du brenner for – og fokuser på det
Å gjøre noe hundre prosent over langt tid, forutsetter enten en enorm viljestyrke eller at du virkelig tror på, og blir engasjert av det du holder på med. Av de 500 personene St. John har intervjuet, vil de fleste av dem snakke om «passion» når de forteller hva det er som driver dem. Ikke alle visste hva de ville bli da de var små – selv om noen skulle blir leger fra de var 5 år gamle – men alle fant noe etter hvert som de raskt oppdaget at ga dem mer energi, enn det tappet dem. Og så fokuserte de på det. Jo flere prosjekter du har på gang, jo mindre sjanse for at du lykkes med noen av dem.

Vær konkret, lag en plan
Visualiser målene dine, forestill deg hvordan det blir å lykkes – og lag en plan for å komme dit. Masse forskning viser at de som jobber strukturert på denne måten har mye større sjanse for å nå et mål, enn de som bare formulerer for seg selv hva de vil oppnå og så begynner å jobbe. I en gruppe med forsøkspersoner som ønsket å begynne å trene, hadde 92 prosent av de som la en konkret tidsplan kommet godt i gang etter fire uker. En annen strategi som øker sjansene for å lykkes med over 300 prosent, er såkalte «hvis – så» -strategier. Hvis klokken er 16, skal jeg ringe tilbake til alle som har prøvd å få tak i meg. Hvis jeg er på vei hjem fra jobb på fredag, skal jeg innom treningssenteret osv.

Tenk på hva du må gjøre for å lykkes
Vi har en innebygget evne og et behov for å fylle inn tomrom i tilværelsen. Det lønner seg med andre ord å være mer opptatt av avstanden til målet og hva du må gjøre for å nå dit, enn hvor langt du har kommet og hva du har gjort.

Jobb med gode ideer – som tilfredsstiller andres behov
En suksess av den typen vi beundrer og misunner, involverer ofte en god ide – eller kombinasjonen av din egen ide og noe andre har gjort før deg. Ted Tuner lurte for eksempel på hvorfor nyhetene bare varte i 30 minutter og startet 24-timers nyhetskanalen CNN. Art Fry irriterte seg over at bokmerkene hans alltid falt ut – men husket plutselig et mislykket prosjekt på jobben der noen hadde prøvd å lage verdens sterkest lim, men endte opp med noe som ikke holdt i det hele tatt. Fry tok dette videre og utviklet Post-it – og resten er historie. Fry tilfredsstilte sitt eget behov, men ofte handler suksess om å skjønne hva andres behov er.

Vær opptatt av å bli bedre
Mange er opptatt av å være gode til det de gjør, og av å få anerkjennelse for det de leverer. Et annet perspektiv på det samme, handler om å være opptatt av å bli bedre, lære nye ting og å pushe grensene et lite stykke lenger. Vi snakker noen ganger om å være ytre motivert (anerkjennelse fra andre er digg) eller indre motivert (dette synes jeg ble bra). Både Halvorson og St. John mener å vite at suksess kommer lettere til den siste gruppen enn den første.

Jobb alt du makter
Dette er punktet jeg liker best; det er ingen vei utenom hardt arbeid. Alle intervjuobjektene til St. John forteller at de har lagt ned et enormt arbeid i det de driver med, veldig mye mer enn andre. De jobber flere timer, de tenker på det de brenner for morgen, middag og kveld – og fordi de også er i stand til å fokusere, er det ikke så veldig mye annet som stjeler oppmerksomheten deres. Men dette er ikke «workaholics», men «workafrolics» som elsker det de gjør og ikke bryr seg om de blir slitne.

Ikke gi opp
Det sier kanskje seg selv, men måten du møter motgang på, betyr mye for om du kommer videre eller ikke. Halvorson trekker frem viljestyrke og evnene til å trene denne, mens St. John viser hvordan folk presser seg igjennom feil, kritikk, negativitet, avvisning, utmattelse og tilbakeslag. De tenker i stedet på hvordan de kan komme videre, og de planlegger i små skritt, ett om gangen, istedenfor å la seg overmanne av at oppgaven virker uoverkommelig. Akkurat som du spiser en elefant; en bit om gangen.

Hvis jeg skal trekke noen konklusjoner eller gjøre en oppsummering etter å ha tilbragt en dag med de to suksessjegerne, må det bli at fremgang og måloppnåelse i bunn og grunn handler mer om innsats, strategier og fokus, enn om evner og medfødte kvaliteter. Samtidig får begge, men særlig St. John, det til å høres veldig enkelt ut å sette seg et mål, startet arbeidet for å nå det – og så «vips» har du blitt millionær uten å legge merke til det.

Men begge bøkene er fulle av gode råd, sitater, observasjoner og forskning – så hvis det finnes en snarvei til suksess, så er begynner den kanskje med «Nine Things Successfull People Do Differently» og «The 8 Traits Successfull People Have in Common»

Hvis du vil kikke på de to listene for seg, finner du dem her: