Samarbeid med Facebook gir Asia-vekst for Telenor

I Asia har Telenor gått nye veier for å øke trafikken på nettet og dermed øke inntektene, et nært samarbeid med Facebook har generert kraftig vekst i mobil databruk. 

I dagens blogginnlegg vil jeg dele noe med dere som i hvert fall jeg synes er interessant, og som jeg tror de færreste har innsikt i. Telenor har i flere asiatiske land inngått et samarbeid med Facebook for å få flere kunder til å starte bruk av mobildata.

Mobilkundene i flere av landene Telenor opererer i har vært forsiktige med å ta i bruk datatrafikk på sin telefon. Selv om prisnivået er lavere enn i Norge tjener jo folk mindre, og det å bruke data på mobilen oppleves for mange som en luksus en på ta seg råd til. Kundene trenger derfor et insentiv for å bruke Internett på mobilen og det største insentivet av alle er Facebook, som på mange måter er synonymt med Internett i mange land.

Facebook-samarbeid gir vekst
– Facebook er ekstremt populært i alle markedene Telenor opererer i,
og er den mest brukte mobilapplikasjonen. Spesielt i Asia er Facebook ofte den eneste grunnen for kundene våre starter å bruke mobil data, sier Petter Lee-Johannessen Telenors globale partneransvarlig for Facebook.

Telenor har samarbeidet med Facebook siden 2010 og resultatene har ikke latt vente på seg.

– Når vi ser på hva som driver Telenors inntektsvekst, så er det først og fremst vekst innen mobil data. Det som får folk online er Facebook, sier Petter Lee-Johannessen.

Innovative i Asia
I de asiatiske markedene forsøker Telenor å utnytte Facebooks status ved å promotere Facebooks mobilprodukter og selge Facebook spesifikke datapakker. På denne måten gir de kundene den beste brukeropplevelsen til Facebook, uavhengig av hvor de er eller hvilke håndsett de bruker. Enten det er via SMS, USSD, Java, Android, iOS, WAP, eller mobildata, etc.

I Thailand har Telenors datterselskap Dtac introdusert en app i samarbeid med Facebook på Thai noe som har resultert i en betydelig økning av yngre mobildatabrukere. Uninor i India lanserte Fonetwish som gir brukerne tilgang til Facebook uten tilgang til Internett. Grameenphone i Bangladesh bidro til å lansere Facebook i Bangla i samarbeid med Facebook, mens Telenor Pakistan lanserte en kundeservicetjeneste på Facebook, slik at kundene kan få hjelp der de faktisk er.

Grameenphone har hatt en kampanje gående for å få folk over på mobil data. Under kampanjen økte brukerne av datatrafikk fra 0 til 260.000 etter bare en måneds gratis bruk av en Facebook Java-app. Under den påfølgende måneden fortsatte 160.000 av disse på mobildataabonnement mot betaling, og trafikken økte med 70 prosent. I dag står Facebook for omtrent 20 prosent av datatrafikken til Grameenphone og er en nøkkel for å få kundene online på mobilen.

Hva mer enn flere kunder får Telenor igjen for samarbeidet med Facebook?
– Et samarbeid med Facebook gir oss opplagte fordeler som å drive datainntekter, men det gir oss også en bedre innsikt i hvordan Facebook opererer og hvilke produkter de planlegger å ta ut. Dette er nyttig informasjon for våre egne digitale tjenester og spesielt Telenors satsning på Comoyo og CloudBerry. Disse selskapene skal konkurrere mot etablerte Internett-selskaper som f.eks. Netflix, HBO og Skype. Samarbeidet gir Telenor mulighet til å lære fra et av verdens mest innovative og nyskapende selskaper. Det gir oss innsikt i hvordan Facebook tenker og opererer, sier Petter Lee-Johannessen.

Mye å lære av internettselskaper
– Som selskap har vi i Telenor mye å lære innenfor internettverdenen. I internettselskapene er det en helt annen kultur for å få ting gjort raskt og informasjonsflyten innad i selskapene er mye mer åpen. Produktutvikling og forretningsmodellen er ofte annerledes, de tenker globalt, mens vi i telecom ofte må tenke nasjonalt. Et lite selskap som “Whats app” har 30 ansatte og flere 100 millioner brukere globalt. Å drive så enkelt innen telekom er vanskelig, det tar tid å etablere standarder og nye produkter på tvers av operatørene, mens er du et selskap på 30 ansatte så går dette veldig fort.

Hva får Facebook igjen for samarbeidet med Telenor?
– Vi tilbyr dem i hovedsak distribusjon og markedsføring. Det som gjør at vi er foretrukket samarbeidspartner er at vi er lett å jobbe med. Vi har en kontaktperson for hele gruppen, som gir de «tilgang» til våre 150 millioner kunder. Facebook opereres fortsatt som et start-up selskap med veldig få ressurser, sammenlignet med f.eks. selskaper som Google og Microsoft. I våre markeder har Facebook seks personer som jobber med mobiloperatørene på deres mobile produkter. Det er 350+ mobiloperatører som i dag har en eller annen form for samarbeid med Facebook. Vi er store i Asia og det gjør at ved å bruke vår skala, og vise at vi er enkel å samarbeide med gjør at vi er foretrukken partner i alle våre asiatiske markeder. Vi utnytter hverandre. Det er ren business. Gi og ta, sier Petter Lee-Johannessen.