De 5 beste grunnene for at din bedrift må være tilstede i sosiale medier

Det virker som noen bedriftsledere fortsatt er skeptiske til å slippe bedriftene sine løs på sosiale medier, men de blir færre og færre. Det er flere gode grunner til at din bedrift bør være aktiv i sosiale medier som bl.a. Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn. Her er de 5 beste:

1. Din bedrift må være tilstede i sosiale medier fordi kundene dine er der.
Så lenge kundene dine er på sosiale medier bør du også være der. Når en kunde er misfornøyd med din bedrift eller dine tjenester og produkter har du en mulighet til å svare kunden, gå i dialog og gjøre denne kunden til en fornøyd kunde igjen.

Fornøyde kunder gir deg nye kunder. Starbucks har hatt stor suksess med sin My Starbucks Idea som virkelig tar den gode gamle forslagskassen til et nytt nivå. Kundene får ta del i produktutviklingen, de føler seg verdsatte og at de har innflytelse.

2. Har du potensielle kunder ute i sosiale medier bør du også være der.
Er dine potensielle kunder på sosiale medier? Ja, er ikke det et godt argument for at din bedrift bør ha en tilstedeværelse i sosiale medier vet ikke jeg.

Dine eksisterende kunder og dine potensielle nye kunder som snakker om deg, er med på å spre din merkevare i sosiale medier. Vet du hva de sier om deg?

Et godt eksempel her er reklamefilmene til Old Spice som ble kjempepopulære og ble delt hyppig i sosiale medier som Facebook og Twitter. Sjansen er stor for at du også har sett denne reklamefilmen som er vist over 43 millioner ganger på Youtube. Dermed ble Old Spice endret fra noe kjedelig som gamle gubber bruker til å bli noe kult og trendy igjen.

Lager du bra innhold som engasjerer blir det delt på nettet.

3. For å ha kontroll på ditt omdømme må du være tilstede i sosiale medier.
De snakker om din bedrift i sosiale medier, og ikke alt er positivt. Vel om ingen fra bedriften er tilstede og svarer på kritikken lar du negativt innstilte kunder ta kontroll over ditt omdømme. Slikt skaper neppe mersalg.

Sosiale medier er en genial plattform som lar deg komme i kontakt med misfornøyde kunder, rette opp, og snu dem til å bli ambassadører for din merkevare.

Dette svaret fra danske YouSee til en misfornøyd kunde er genialt. Uten en aktiv tilstedeværelse på Facebook ville ikke YouSee kunne svart kunden på denne måten.
Dette svaret fra danske YouSee til en misfornøyd kunde er genialt. Uten en aktiv tilstedeværelse på Facebook ville ikke YouSee kunne svart kunden på denne måten.

4. Å bruke sosiale medier er billig markedsføring.
At folk snakker om din bedrift, at de snakker positivt om din bedrift – hva er det egentlig verdt i kroner og øre? Det kommer vel litt an på i hvor stor grad det gjøres, og hvor mye mer salg det fører til. Men å skrive en melding til følgere på Twitter og Facebook er gratis. En annonse er ikke gratis. Bedrifter som har lykkes i sosiale medier har fått veldig mye gratis markedsføring og PR.

Å gjøre suksess i sosiale medier kan være en gullgruve for din bedrift.

En blenderprodusen har fått sine videoer spredt gratis i sosiale medier. Kjenner du igjen noen av videoene fra bloggen til Blendtec?

Eller hva med all oppmerksomheten Tourism Queensland fikk for sin verdens beste jobb-kampanje.

5. Konkurrentene dine er sannsynligvis allerede aktive på sosiale medier.
Konkurrentene dine er nok allerede i gang med å bruke sosiale medier. De profilerer seg som en spennende arbeidsplass, og kommer i kontakt med og rekrutterer de beste hodene gjennom LinkedIn, Facebook og Twitter. Gjennom dialog med kunder på Facebook og Twitter fremstår bedriften som fremoverlent, offensiv, kul og trendy, mens din bedrift som ikke bruker sosiale medier fremstår som gammeldags og utdatert.

Hvilke norske bedrifter synes du er flinke til å bruke sosiale medier? Er det andre gode grunner til å ta i bruk sosiale medier som jeg ikke har fått med meg i denne listen?