Valgte bort kontoret

Da jeg startet Nordic Media Team for litt over et år siden gjorde jeg to utradisjonelle valg: Jeg valgte å ikke ha kontor, og jeg valgte å organisere virksomheten som en nettverksbedrift.

De fleste regner med at det var for å spare penger, men det var bare en liten faktor og slett ikke utslagsgivende.

Tar pulsen på markedet
Hovedgrunnen til at jeg valgte bort kontor henger sammen med bransjen jeg jobber i, nemlig medier og kommunikasjon. Mine kunders kunder konsumerer informasjon, mottar budskap og fatter beslutninger overalt og hele dagen, og ofte via mobil, nettbrett eller bærbar PC mens de er på farten.

For å lære mest mulig om nordmenns digitale bruksmønstre og lesevaner, bestemte jeg meg for at jeg skulle ha kontor der hvor jeg kan følge med på hva som foregår og hvilke trender som rører seg – det vil si overalt der folk bruker mobilen, nettbrettet eller laptopen. Og det er hverken inne i et kontorbygg eller på et hjemmekontor; jeg må være der folk er, og det innebærer å jobbe på kafeer, kaffebarer, i lobbyen på hoteller og i parker.

Digitalt kontor
Kontoret mitt skifter altså fra dag til dag, og det betyr at jeg er avhengig av å ha utstyr som er både effektivt og mobilt. Heldigvis er det enkelt å få til med dagens teknologi – det hadde vært rimelig tungvint å jobbe på denne måten for bare 10 år siden.

Hver morgen pakker jeg altså ned kontoret, og for tiden består det av mini-PC med 11,6 ” skjerm eller nettbrett, samt smarttelefonen, en minnepinne og selvsagt penn og papir. Da er jeg utrustet til å jobbe hvor det skal være. De fleste steder har trådløst nett, men jeg har selvsagt også mobilt bredbånd i bakhånden i tilfelle det trengs.

Som server bruker jeg Dropbox – da har jeg alltid tilgang til filene mine, og kan enkelt dele filer med kunder eller leverandører som for eksempel fotografer, grafiske designere osv.

Backup kjører jeg daglig via Mozy, og måten det er lagt opp på gjør at jeg enkelt kan overføre alle filene til ny laptop når jeg bytter eller få lastet dem ned på en hvilken som helst PC dersom jeg av en eller annen grunn skulle stå uten og trenger å jobbe.

Mine internasjonale kunder snakker jeg ofte med via Skype eller i en hangout på G+, eller vi chatter på MSN eller Google Chat.

Med en håndfull nyttige apper på smarttelefonen i tillegg er jeg rustet for det meste.

Hele verden som arbeidsplass
Det er både fordeler og ulemper ved å ikke ha et fysisk kontor å gå til hver dag. En av de største fordelene for meg som reiser mye i inn- og utland i forbindelse med jobb, er at det ikke gjør noen forskjell om jeg befinner meg i Oslo, Zürich eller USA. I og med at jeg har rutiner og verktøyet som trenges for å jobbe effektivt uansett hvor jeg er, påvirker ikke reisevirksomheten arbeidet i nevneverdig grad. Det er alltid hyggelig å møtes ansikt til ansikt, men er man på reisefot går det like fint å ha telefonmøte eller gjennomføre møtet på Skype eller G+.

Krever disiplin
For å sørge for at jeg oppnår hensikten med å være kontorløs, har jeg satt en grense på maks 1 hjemmekontordag pr. uke – de andre dagene skal tilbringes ute. Det tok litt tid å komme inn i rutinen, men nå går det av seg selv; ut av døren på slaget 08.30, og operativ fra dagens valgte arbeidsplass fra senest 09.00.

En av de største fordelene er at jeg blir svært effektiv – det er ikke noen kontorrelaterte praktiske og administrative gjøremål som stjeler tid. Men akkurat som det krever struktur og planlegging for å finne ny ”kontorplass” hver dag og være på plass fra morgenen av, krever et mobilt kontor disiplin i forhold til planlegging av arbeidsoppgaver.

Den eneste ulempen jeg har identifisert i løpet av det året jeg har hatt mobilt kontor, er at jeg savner å være i et fagmiljø og å ha daglig kontakt med kolleger. Heldigvis har jeg tilgang til store og gode fagmiljøer på Twitter og LinkedIn og får input derfra. Jeg sørger også for å møte samarbeidspartnerne og leverandørene i nettverket ofte, så på en måte har jeg jo kolleger likevel.

Konklusjonen etter det første året er kort og godt at jeg nå er sikker på at jeg tok det rette valget, og at det å ha et 100 % mobilt og digitalt kontor har langt flere fordeler enn ulemper.

  • miaholte

    Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt det samme; «Men det koster ikke så mye å leie kontor altså?». Neida, men nå er det sånn at jeg elsker å jobbe hjemmefra! Virker som om dette nesten er tabu i Norge, i motsetning til veldig mange andre steder i verden. 

    Stå på videre 🙂

    • http://twitter.com/KatheArnesen Kathe Arnesen

      For min del jobber jeg jo ikke så mye hjemmefra og det var mer et strategisk valg i forhold til at jeg ønsket å lære mer om folks medievaner, noe som fungerer veldig bra. 

      Hver og en må finne den arbeidsformen som passer dem – så om du trives best med å jobbe hjemmefra er det jo bare til å kjøre på 🙂

  • http://twitter.com/miaholte miaholte

    Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt det samme; «Men det koster ikke så mye å leie kontor altså?». Neida, men nå er det sånn at jeg elsker å jobbe hjemmefra! Virker som om dette nesten er tabu i Norge, i motsetning til veldig mange andre steder i verden. 

    Stå på videre 🙂

    • http://twitter.com/KatheArnesen Kathe Arnesen

      For min del jobber jeg jo ikke så mye hjemmefra og det var mer et strategisk valg i forhold til at jeg ønsket å lære mer om folks medievaner, noe som fungerer veldig bra. 

      Hver og en må finne den arbeidsformen som passer dem – så om du trives best med å jobbe hjemmefra er det jo bare til å kjøre på 🙂

  • Anders Holt

    Hvordan er det med lovligheten av å bruke Dropbox og Mozy (selv om begge er suverene tjenester), for egne personopplysninger – for ikke å snakke om kundenes personopplysninger? 🙂

    Det er viktig å være påpasselig med hvordan man løser dette når man beveger seg ut i skyene – utover det en gjør som helt privat person.

    • http://blogg.telenor.no/jobbsmartere/author/t804473/ Atle Rønning

      Det siste i saken om Google Analytics (som en jo kan trekke en paralell til) er at Skatteetaten og Lånekassen har svart Datatilsynet og mener de ikke gjør noe galt i å bruke gratistjenesten.

      http://www.digi.no/903425/vi-kan-trygt-bruke-google-analytics

      Det mest kritiske med å bruke skytjenester tror jeg er at dataene kan forsvinne om noe skulle gå skikkelig galt. Så for svært sensitiv og kritiske data tror jeg ikke skytjenester foreløpig er et bra nok alternativ til serverlagring.

    • http://twitter.com/KatheArnesen Kathe Arnesen

      Godt innspill. Nå er ikke jeg noen ekspert på lovgivningen rundt lagring av data, men kundenes personopplysninger skal selvsagt ikke lagres slike steder – og det gjør de da heller ikke, for min del.

      Glemte å skrive det i innlegget, men sensitive data (både når det gjelder personvern og ting som kan være konkurransesensitive for kunden) tar jeg backup av på en ekstern harddisk som lagres i en brannsikker safe.

      Det finnes også gode verktøy for kryptering av både mailer og dokumenter, og dersom innholdet i filer som lagres på Dropbox eller tas backup av via Mozy er til dels sensitivt, men ikke på kritisk nivå, bør man ta disse i bruk.

  • Anders Holt

    Hvordan er det med lovligheten av å bruke Dropbox og Mozy (selv om begge er suverene tjenester), for egne personopplysninger – for ikke å snakke om kundenes personopplysninger? Det er viktig å være påpasselig med hvordan man løser dette når man beveger seg ut i skyene – utover det en gjør som helt privat person.

    • http://blogg.telenor.no/jobbsmartere/author/t804473/ Atle Rønning

      Det siste i saken om Google Analytics (som en jo kan trekke en paralell til) er at Skatteetaten og Lånekassen har svart Datatilsynet og mener de ikke gjør noe galt i å bruke gratistjenesten.

      http://www.digi.no/903425/vi-kan-trygt-bruke-google-analytics

      Det mest kritiske med å bruke skytjenester tror jeg er at dataene kan forsvinne om noe skulle gå skikkelig galt. Så for svært sensitiv og kritiske data tror jeg ikke skytjenester foreløpig er et bra nok alternativ til serverlagring.

    • http://twitter.com/KatheArnesen Kathe Arnesen

      Godt innspill. Nå er ikke jeg noen ekspert på lovgivningen rundt lagring av data, men kundenes personopplysninger skal selvsagt ikke lagres slike steder – og det gjør de da heller ikke, for min del.

      Glemte å skrive det i innlegget, men sensitive data (både når det gjelder personvern og ting som kan være konkurransesensitive for kunden) tar jeg backup av på en ekstern harddisk som lagres i en brannsikker safe.

      Det finnes også gode verktøy for kryptering av både mailer og dokumenter, og dersom innholdet i filer som lagres på Dropbox eller tas backup av via Mozy er til dels sensitivt, men ikke på kritisk nivå, bør man ta disse i bruk.

  • Pingback: Nettverksbedrift: Fremtiden for små- og mellomstore bedrifter? | Jobb smartere