Bryt en dårlig vane med Seinfeld-metoden

Nesten 90 prosent av det vi gjør i løpet av en dag er en vane; en handling som vi gjør gjentatte ganger – uten å tenke så mye over det. Hvis det dreier seg om en god vane, er det helt uproblematisk. Men hva med de dårlige? Her er en enkel metode du kan bruke for å kvitte deg med dem – og som også virker når du vil innarbeide en av de gode.

Det sies at vi kan gjøre noe til en vane, eller kvitte oss med en dårlig vane, i løpet av 30 dager. Å gjøre dette uten hjelpemidler av noe slag, krever viljestyrke. For alle oss andre, som instinktivt griper etter smågodt når det står på bordet, heller sjekker Facebook enn å jobbe og i hvert fall ikke prioriterer trening fremfor TV så ofte som vi burde, finnes det en snarvei. Dont break the chain”-

Metoden
Metoden kalles også Seinfeld-metoden. Da Jerry var en ung og lovende komiker hadde han behov for å utvikle stadig nye tekster. Hans løsning var å skrive litt hver dag. For hver dag han skrev satt han ett merke i kalenderen sin, og etter hvert ble dette en kjede som han ikke ønsket å bryte. Den voksende kjeden motiverte han til å fortsette å skrive hver dag – og en måte å være produktiv på så dagens lys.

Her er noen tips til hvordan du kan lykkes med denne metoden:

En ting om gangen
Det kan være fristende å sette i gang flere gode vaner samtidig – eller venne deg av med flere dårlige, men i starten er det enklest å begynne med en daglig aktivitet. Det kan handle om trening, sosiale medier, godteri eller alkohol.

Avklar mål og belønning
Før du setter i gang er det viktig å ha klart for deg hvorfor det er viktig å starte eller å slutte med vanen du har valgt. Det blir også enklere å gjennomføre hvis du lover deg selv en belønning etter en bestemt tidsperiode med en ubrutt rekke x’er i kalenderen.

Avklar aktivitet, og ha klare regler
Det er viktig å avklare hvor mye tid du skal bruke på aktiviteten, hvis ikke blir det enkelt å ty til kjappe løsninger på dager hvor man er sliten og umotivert. Begynn i det små, og sett heller enkle mål enn å gape over for mye.

Du kommer sannsynligvis ikke til å klare å holde på en ubrutt kjede resten av livet. Ting skjer, du blir syk eller reiser på ferie. Derfor er det viktig å avklare hva som er lov og ikke lov, for at du skal kunne sette kryss. Hvis du avklarer dette på forhånd, er det også vanskeligere å lage kreative unnskyldninger underveis for å unngå å bryte kjeden – selv om du strengt tatt ikke har oppfylt kriteriet for å sette kryss.

Plasser kjeden synlig
Som en viktig del av å bygge eller venne seg av med vanen er det viktig å se den ubrutte kjeden du bygger opp. Det er derfor viktig at du setter kalenderen et sted hvor du ser den hver dag. Denne formen for motivasjon er en viktig grunn til at veldig mange lykkes med dette enkle verktøyet.

Bruk et verktøy
Det finnes mange forskjellige løsninger, fra de enkle papirlappene til avanserte app’er.

Papirbaserte løsninger (kalendere eller noe du lager selv), bør plasseres synlig. Bruker du kalenderen på Mac’en eller PC’en kan du lage egne kalendere for hver ubrutte kjede du jobber med, fargekode dem og krysse av for eksempel hver kveld.

Det finnes mange apper å velge mellom for iPhone, iPad og Android-telefoner og brett. Vi her testet to på iPhone; den enkleste heter Daily Deeds og er i praksis bare en digital versjon av et ark du kunne laget selv. Den andre heter Way of Life, gir flere muligheter og har statistikkfunksjoner.

Det finnes flere ulike apper som støtter ubrutt kjede, her gjelder det å velge en som passer for ditt behov.  Her er det viktig at du alltid bruker appen for å merke av at du har gjort dagens aktivitet. Det kan være lurt å legge appen i det første vinduet på smarttelefonen din for å minne deg på å bruke den.

Så finnes det også nettbaserte løsninger. Her gjelder det også å finne en løsning som passer ditt behov. To som anbefales er http://www.dontbreakthechain.com og www.joesgoals.com.

Da er det bare å sette i gang.  Og hvorfor vente til etter ferien? Kanskje nettopp sommeren er tiden for å skaffe seg en god vane – eller kvitte seg med en dårlig