Ha kontroll på mobilkostnadene dine i sommer

Kalenderen sier juni, været sier noe annet. Ikke noe nytt der i gården. Været er nok én av flere grunner til at mange nordmenn drar utenlands på sommerferie. Mobiltelefonen og nettbrettet er noe av det første som pakkes i kofferten.

For bare få år siden kunne vi lese om det flere ganger hver eneste sommer. Nordmenn som kom hjem fra en hyggelig utenlandsferie til en noe mindre hyggelig mobilregning. Alt fra 10.000 kroner og oppover kunne vi lese om. Historiene stemte. Jeg husker det veldig godt fra da jeg satt i kundeservice og besvarte telefoner fra fortvilte kunder selv. Jeg husker også hvordan jeg ble lei meg på de uheldige kundenes vegne – spesielt fordi det ikke var stort jeg kunne gjøre med disse sakene.

Jeg opplevde selv noe av det samme i fjor. Ikke faktura på 10.000 kroner, men hvor fort mobilkostnadene egentlig løper.

Den 23. juli vendte jeg nemlig nesen mot USA, og med seks timer på flyplassen i Zürich før jeg kunne reise videre, måtte jeg selvsagt holde meg oppdatert på hva i all verden som egentlig hadde skjedd i Oslo dagen før. Jeg tror det tok ganske nøyaktig åtte minutter før jeg fikk en SMS fra arbeidsgiver om at jeg måtte passe på databruken resten av måneden. Flau over min egen dumskap (jeg burde jo selvsagt ha visst bedre), klarte jeg å koble meg opp via WiFi og kunne trygt og enkelt holde meg oppdatert på situasjonen i hjemlandet før jeg satte meg på flyet over Atlanteren. De har også blitt gode på WiFi «over there» så jeg klarte relativt enkelt og greit å holde meg oppdatert på det mest nødvendige i de nesten tre ukene jeg var borte uten å få oppsigelsen i posthylla med beskjed om at jeg hadde tappet selskapet for penger.

Situasjonen nå er faktisk mye bedre enn for bare ett års tid siden. Diverse EU-regler og -direktiver (som jeg for øvrig ikke kan noen ting om) har etter hvert tonet ned utenlandsprisene – spesielt i Europa. Samtidig har mobiloperatørene kommet med produkter og tjenester som skal hjelpe kundene å holde oversikten når man ønsker å nyte ferien, men samtidig være tilgjengelig for folk som måtte finne på å forstyrre.

Telenor henger ikke etter i så måte – snarere tvert i mot. Flere tjenester er allerede lansert og ute i markedet, og flere tjenester vil nok komme etter hvert.

  • Nye dataroamingpriser i EU/EØS
    Den 4. juni lanserte Telenor nye priser for databruk i EU/EØS, priser som skal gjøre det enklere å forholde seg til forbruket underveis og som samtidig skal hindre en voldsom regning når man kommer hjem. 79 kroner per dag for 50 MB er det du får, og du varsles per SMS dersom du går over denne grensen. Tjenesten har du allerede dersom du er Telenor-kunde – ingen bestilling er nødvendig. Gratis er den også.
  • Ring Europa
    Den 18. juni lanserte vi Ring Europa – en tjeneste som lar deg ringe med norske priser innenfor alle EU- og EØS-land. Norske priser betyr 0,49,- i oppstartsavgift og 0,49,- per minutt – i tillegg til at det er gratis å motta samtaler innenfor disse landene. Tjenesten koster 79,- per måned, men det er det vel verdt? Bestill før du drar på ferie. Enkelt, greit og lønnsomt.
  • Data utenfor EU/EØS
    Samtidig med Ring Europa lanserte vi også en tjeneste som skal hjelpe deg med å ha kontroll på datakostnadene i fem andre populære feriedestinasjoner utenfor EU/EØS. Tjenesten er gratis, men du må selv bestille ved å sende en SMS til 1999 med kodeord BESTILL DATA UTLAND. Når det er gjort, betaler du 149,- per dag for inntil 50 MB. Tjenesten gjelder i følgende land:

    • Kroatia
    • Sveits
    • Thailand
    • Tyrkia
    • USA

Det beste – og enkleste – av alt er nok likevel utenlandsappen TravelSure. Enkel og grei uten noe som helst hokuspokus, men den gir deg det du vil ha: Oversikt og kontroll over mobilkostnadene dine når du befinner deg i utlandet. Denne er tilgjengelig fra AppStore, Google Play og Windows Marketplace.

Med det skulle vel det meste være sagt. Da gjenstår det bare for meg å ønske deg en god sommer.

Og du? God tur, hvor enn du skal!