Sånn jobber jeg: Tor Odland, kommunikasjonssjef i Telenor Group

Tor Odland er kommunikasjonssjef i Telenor Group. Han jobber i et team med to medarbeidere, har ansvaret for å bygge kjennskapen til Telenor i en rekke markeder over hele verden og kom til Telenor etter seks år i software-suksessen Opera.

«Dagen starter ganske tidlig, ofte i sekstiden, med at jeg står opp og skanner nyhetsbildet, både i Norge og internasjonalt. Jeg bruker en blanding av skreddersydde søk på flere søkemotorer, medieklipp, en RSS-leser og bokmerker og får med meg de viktigste overskriftene før jeg drar inn på kontoret. Der møtes mitt team og kollegaer andre steder i Norden hver dag ti over halv ni til en kjapp telefonkonferanse. Noen er på kontoret, andre er på reise, men alle kan ringe inn og delta.»

«Jeg prøver å begrense møter gjennom dagen ved å være kritisk til hva jeg deltar på, blant annet fordi jobben min krever at jeg følger ganske godt med på nyhetsbildet, leser meg opp på informasjon og skriver selv. Det tar tid. De møtene jeg deltar på vil jeg helst ha så korte og effektive som mulig, og min erfaring er at på 40 minutter så er mye gjort.»

«Selve jobben og arbeidsoppgavene handler om å bygge Telenor sin posisjon og merkevare i Norge og det internasjonale markedet. Dette skjer delvis ved at vi selv utvikler tiltak og gjennomfører dem, men også i møte med media som tar kontakt og vil ha informasjon eller svar på spørsmål i bestemte saker. Og enkelte dager er det så mye som skjer eller en så stor nyhet som dominerer, at jeg har nok med å følge opp og svare på de henvendelsene som kommer. Men det er heldigvis ikke hver dag som er sånn.»

Odland beskriver seg selv som en typisk “kontormann”, som trives i landskapet og helst løser utfordringer i samarbeid med andre. – Hjemmekontor blir for stille, jeg vil være med der det skjer. Og så har jeg en ambisjon om å skille litt på jobb og privatliv. Jeg prøver ikke å ta med meg arbeid hjem, men tar selvfølgelig unna både telefoner og epost når det er behov for det. Og Telenor har gode samarbeidsløsninger, det jeg trenger av iPad, smarttelefon, PC og digitale samarbeidsområder, så det spiller i praksis veldig liten rolle hvor jeg er når jeg jobber.

» Todo-listen min er fortsatt en liten notatbok som jeg har med meg overalt, men jeg har forsøkt flere digitale varienter, uten å få det til å fungere. Det er nok ganske individuelt hva som passer, og jeg føler at jeg har god oversikt med min papirbaserte variant.»

Stress hører ofte med i kommunikasjonsjobber, men Odland opplever veldig sjelden den fysiske varianten der han mister fokus og ikke får ting gjort. «I min jobb føler jeg mer på usikkerheten knyttet til om jeg har all den informasjonen jeg trenger og om jeg bringer den videre på en god måte. Det er kanskje særlig aktuelt for meg, siden jeg ikke har vært i denne stillingen i mer enn seks måneder. For å slappe av og tenke på noe annet trener jeg en del, går litt i fjellet og tilbringer tid med venner – og så leser jeg så mye jeg kan. Akkurat nå er det Murakamis siste som ligger på nattbordet,» avslutter kommunikasjonssjef i Telenor Group, Tor Odland.