Jobbe hjemmefra i romjulen

Om du har tenkt å jobbe litt hjemmefra i romjulen er du nok ikke alene om det. Over halvparten av Norges befolkning jobber hjemmefra i romjulen, mange som ellers ikke gjør det så ofte. Da er det kanskje på sin plass med noen gode råd for et godt hjemmekontor.

Seks av ti norske bedrifter tilbyr ansatte data- og kommunikasjonsløsninger som gjør at de kan jobbe andre steder enn på sitt faste arbeidssted.

Da jeg gikk ut i arbeidslivet etter studier for omtrent ti år siden var ikke det å jobbe hjemmefra like vanlig som i dag. Jeg mener å huske at jeg var skeptisk. Får folk gjort noe? Er det effektivt? Er det ikke usosialt?

Jeg er ikke like skeptisk i dag. En litt spesiell livssituasjon gjør at jeg også er pendler for tiden. Å kjøre daglig inn til kontoret på Fornebu fra Elverum er slitsomt, og jeg hadde nok ikke orket om jeg ikke kunne jobbe hjemmefra innimellom. Utstrakt bruk av hjemmekontor gjør oss mer fleksible enn tidligere generasjoner. Folk kan jobbe hjemmefra med syke barn, pendlere trenger ikke reise inn til kontoret hver dag, og vi kan jobbe hjemmefra de dagene det er stille og rolig på kontoret, når kalenderen ikke er fylt opp av møter.

Planlegg dagene
Skal du jobbe hjemme i romjulen, bør du planlegge arbeidsdagen slik at du får mest mulig tid til familien.

Kom deg opp tidlig å få gjort unna det viktigste fra morgenen av. Slik kan du tilbringe tid med familien utover dagen. Slå av e-postvarslingen på telefonen og gjør deg mindre tilgjengelig enn du ellers er. Du kan også markere i kalenderen din når du er opptatt med familiegjøremål så du ikke blir kontaktet unødig.

Ikke forstyrr
Med noen på kontoret, noen på ferie og andre med hjemmekontor er det greit å avtale noen interne spilleregler for hvordan dere jobber i romjulen.

  • Diskuter i din avdeling hvordan dere ønsker å samhandle. Er det greit å ringe en kollega på kveldstid? Er det greit å vente med å sjekke e-post til neste morgen? Avklar forventninger og bli enige om felles spilleregler. Dette er like viktig medarbeidere imellom, som mellom leder og medarbeider.
  • Har din bedrift en kommunikasjonsløsning hvor du kan markere om du er opptatt eller ledig? Bruk den aktivt. Terskelen for å ta kontakt er høyere om du har markert at du ikke vil forstyrres. Du vil dessuten bidra til at den som ringer kan finne raskere frem til en som er ledig og kan bistå.
  • Har du e-post på mobilen? Husk at varsling for ny e-post kan slås av.
  • Grensene mellom jobb og privatliv blir i stadig større grad visket ut. Planlegg dagen din slik at du finner rom for familie og fritid når det passer både deg og arbeidsgiver. Med fleksible kommunikasjonsløsninger kan du ved behov gjenoppta arbeidet hjemmefra når barna er i seng.

Utnytt tiden
Denne rolige perioden mellom jul og nyttår bør du passe på å utnytte. Enten gjennom å jobbe effektivt morgen og kveld og få masse kvalitetstid med familien – eller om du er en skikkelig arbeidsnarkoman, så kan du utnytte den rolige tiden til å få unna ting du ikke har fått tid til ellers. Nå som det er rolig har du tid til å leke rundt med idéer og strategier i hodet og legge noen planer for året som kommer.

Fortsatt god jul 🙂