Hva slags innhold bør jeg ha på mitt nettsted?

I forrige innlegg så jeg på den praktiske biten med å få designet en profesjonell nettside. Denne uken vil jeg fokusere på innholdet du skal fylle nettstedet med.

Det er enkelt å falle for fristelsene når det kommer til innhold. Vi har jo så mye og si, og nettet er jo uendelig stort, er det ikke? Kanskje du vil ha en presentasjon av bedriften, og hvem de ansatte er. Videre vil du ha nyheter og lange avhandlinger om produktene dere selger. Og så baller det på seg til man har et nettsted som mangler fokus. Dette er en problemstilling vi møter til daglig i Telenor. Hva slags innhold er viktigst? Og er kunden egentlig interessert i dette?

Overflod av informasjon
Det er raskt å komme i en situasjon der man har en overflod av innhold, eller man har valgt å fokusere på feil type innhold. Begge deler øker sjansen for at kunden ikke finner frem. Det kan også føre til dårlige resultater i søkemotorer.

Her er det viktig å sette seg i kundens ståsted. Før man i det hele tatt begynner på arbeidet med en nettside bør man stille seg et par kritiske spørsmål:

  • Hvem er mine kunder?
  • Hva skal kundene gjøre på min nettside?

Svaret på disse to spørsmålene bør gi deg en formening om hva du skal fokusere på. De fleste som besøker en nettside har et mål bak besøket. Vi har sett at opptil 70% av kundene som besøker telenor.no, vet hva de er på jakt etter før de besøker nettstedet. Trikset er å identifisere de største fellesnevnerne til den største prosenten av kundene, og så lage innhold som understøtter disse brukeroppgavene.

Hva er hemmeligheten?
Det finnes ingen fasit for hva slags innhold du bør prioritere, men la oss ta for oss noen eksempler på nettsider som har gjort dette bra. Dette bør gi deg et lite innblikk i hvordan noen store aktører har valgt å legge opp nettsidene sine ut i fra brukernes ståsted.

http://www.posten.no
Her ser vi tydelig at den største oppgaven er pakkesporing. Det er ingen forstyrrende elementer. Ingen reklameplakater eller nyhetsartikler som drar vekk fokus. Nå i disse juletider er det også mye innhold rettet til de som har spørsmål om pakkelevering i juletiden. Bra!

http://www.norwegian.no
Her kommer vi rett til søk på billige flybilletter. De samme prinsippene gjelder her. Norwegian vet at det kundene vil, er å søke etter billige flybilletter.

http://www.trafikanten.no
Som Posten og Norwegian, har også trafikanten et utpreget brukerfokus. Du blir tatt rett til reiseplanleggeren. Også et typisk eksempel på at det er ekstremt viktig å gi prioritere de mest brukte oppgavene på nettstedet.

I neste innlegg skal jeg gå inn på hvordan du kan markedsføre din nettside.

  • http://blogg.telenor.no/jobbsmartere/author/t540672/ Tom-Tom Erik Isaksen

    For de som vil lese mer om innhold på nett, så finnes det flere gode bøker om emnet. Kan blant annet anbefale:

    Effektiv nettskrivning av Ove Dalen
    http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3831464

    Skriv så det selger av Christine Calvert
    http://tekstdoktor.no/boker.html

    Noen andre som har noen flere gode forslag?

    • Ove Dalen

      Jada. Her kommer mer! 

      Prøv Gerry McGoverns «Killer web content» og Ginny Reddish «Letting go of the words». To strålende bøker med mange tips om hvordan du skriver godt. 

      Anbefaler også «Content strategy for the web» av Kristina Halvorson og «Clout» av Colleen Jones hvis du er interessert i hvordan tenke helhetlig rundt innhold. 

      Sjekk også saken «8 gode bøker om webinnhold» som jeg skrev for ett år siden – http://www.nettskriving.no/-/bulletin/show/594138_-gode-boeker-om-webinnhold

  • http://blogg.telenor.no/jobbsmartere/author/t540672/ Tom-Tom Erik Isaksen

    For de som vil lese mer om innhold på nett, så finnes det flere gode bøker om emnet. Kan blant annet anbefale:

    Effektiv nettskrivning av Ove Dalen
    http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3831464

    Skriv så det selger av Christine Calvert
    http://tekstdoktor.no/boker.html

    Noen andre som har noen flere gode forslag?

    • Ove Dalen

      Jada. Her kommer mer! 

      Prøv Gerry McGoverns «Killer web content» og Ginny Reddish «Letting go of the words». Begge er veldig praktiske med masse tips om hvordan du skriver godt. 

      Anbefaler også «Content strategy for the web» av Kristina Halvorson hvis du er interessert i hvordan tenke helhetlig rundt innhold. 

      Sjekk også saken «8 gode bøker om webinnhold»:http://www.nettskriving.no/-/bulletin/show/594138_-gode-boeker-om-webinnhold