Hvordan lager jeg en profesjonell nettside til mitt firma?

Er du i et lite eller mellomstort firma med en utdatert nettside?  Eller kanskje ingen nettside i det hele tatt? I denne bloggserien vil jeg gi deg noen tips og råd på veien til et bedre nettsted.

Utdatert nettside
En gjenganger til nettsidene for små og mellomstore bedrifter, er et amatørmessig utseende og design. Du har sikkert sett det selv. Du leter etter en tjeneste. Surfer litt frem og tilbake. Finner noen firmaer som tilbyr den aktuelle tjenesten – du prøver deg frem. Er dette firmaet for meg?
Det er ikke akkurat kjærlighet ved første blikk. Spesielt ikke når du møtes av blinkende skrift, nyhetsartikler fra 2005, lange utredninger om firmaets historie, men ikke et pip om hvordan man kommer i kontakt, eller, og dette er en klassiker, en feilmelding som forteller meg at denne siden, ja, den eksisterer ikke lenger.

Ja vel. Da leter jeg videre til jeg finner et firma som gir meg den informasjonen jeg trenger.

Less is more
En nettside bør se bra ut og oppføre seg slik brukerne forventer.  Du trenger ikke nødvendigvis å ha en arkitekttegnet nettside. En mellomting er ofte den riktige veien å gå. Et pent og rent design gir brukeren inntrykk av trygghet, og viser at bedriften er seriøs og profesjonell. ”Less is more” er en tommelfingerregel. Går man for langt blir fort nettstedet like inspirerende som å glo på et glansbilde. Pent, men i enden litt verdiløst og intetsigende. Her er det viktig med en balanse mellom designet, og hva siden faktisk inneholder. Alle designelementer, bilder, og lignende, har i enden kun en oppgave: Å få kunden fra A til B på enklest og raskest mulig tid. Dette kommer jeg tilbake til i de neste ukene.

Et stilrent design, blandet med et tydelig fokus på oppgaven til nettstedet, er gjerne alt som skal til for å lede et besøk, til et salg, eller en konvertering, som vi kaller det på fagspråket. Man må ikke glemme brukeren i alt dette, at det faktisk sitter en kunde i andre enden som gjør seg opp et inntrykk av akkurat din bedrift når han befinner seg på din nettside. Det er opp til deg hva dette inntrykket skal være.

For å fange oppmerksomheten til en ”mannen i gata” på nett, har du ca 20 sekunder. (Noen mener at tallet er nærmere 5 sekunder)

Skal du sette opp en nettside for første gang, er det ofte lurt å gjøre litt forskning i alternativer. Det samme gjelder for deg som sitter med en nettside, opprettet på starten av 2000-tallet, som ikke har vært oppdatert siden. Det er vanskelig å få tiden til å strekke til. Da hjelper det ikke at man har en nettside i behov av konstant vedlikehold og oppdateringer, som aldri får oppmerksomhet. Tro meg. Du er langt fra den eneste som er i denne situasjonen.

Det finnes bøttevis med seriøse firmaer og webdesignere, som ikke koster skjorta.

Et par spørsmål du bør stille deg:

  • Får jeg videre hjelp til nettstedet?
  • Får jeg grundig innføring i hvordan jeg selv kan gjøre endringer på nettsiden, og har de gitt meg et verktøy som er enkelt å bruke, selv for meg som ikke kan så mye om disse webgreiene?
  • Kan designeren hjelpe meg med å få bedre plasseringer på søkemotorer?
  • Får jeg statistikk for nettstedet mitt, så jeg kan følge med på hvor bra jeg gjør det?
Foto: istockphoto.com
Foto: istockphoto.com

En liten investering i nettstedet, kan gi ekstremt god avkastning på veldig kort tid. Det er et enkelt regnestykke. Bær over med meg. La oss late som vi driver et firma. Vi spesialiseres oss i å selge håndmalte porselenskåler til herskapelige toaletter. Vi er et lite firma. Markedsførings-budsjettet er tynt, og vi foretrekker å få inn ordre og henvendelser via nettstedet.

Dersom man bruker litt mer penger på nettstedet, for så å få inn bare fire ekstra ordrer i uken. Hvor lang tid tar det da før man har fått igjen investeringen i nettsiden? Tenk på det. Do the math, som de sier.

Så, hvor finner jeg noen som kan sette opp en nettside til meg?
http://www.studionetting.no

http://www.cnvdesign.no/

http://sortenke.no/

http://holtedesign.no/

Dette er bare noen eksempler. Ta gjerne et søk i ditt lokalområde, og du finner garantert noen som er villige til å ta på seg jobben.

Følg med neste uke, da vil jeg gå mer i detalj på hva som er suksessfaktorene for et lite nettsted.

  • Ove Dalen

    Veldig bra, men et viktig aspekt som mangler før du begynner med design, utvikling og innhold: Hvorfor eksisterer nettsiden? Hva vil du med den? 

    Her feiler mange. Vi begynner å lage websider fordi vi må «være tilstede», «viktig å være synlig» uten noen nærmere konkretisering.

    Resultatet er ufokusete nettsider uten mål og mening. Viktig å tenke aktive mål som kan hjelpe bedriften å gjøre det bedre. To ting som er viktig å finne ut før du starter arbeidet:

    1. Hva vil vi (bedriften) med nettstedet – selge mer, redusere kostnader osv.
    2. Hva trenger brukerne – hva kan vi hjelpe de med på nettsidene.

    • http://www.facebook.com/starfckr Tom-Tom Erik Isaksen

      Hei Ove! Du har selvsagt helt rett her.

      Men det skal også sies at mange bedrifter har vanskeligheter for å stille seg dette spørsmålet selv.

      Det er kanskje enda viktigere at de som hjelper bedriften med nettsiden, tar ansvar for å stille dette spørsmålet?

      • Ove Dalen

        Definitivt. Men også viktig at bedriften er tydelig på at dette må vi avklare. Det finnes mange som leverer websider uten å stille disse spørsmålene.

        • http://blogg.telenor.no/jobbsmartere/author/t540672/ Tom-Tom Erik Isaksen

          I neste innlegg har jeg planer om å gå litt inn på hva fokuset til nettsiden bør være. Jeg skal samtidig prøve å reflektere litt over innspillene dine!

      • BjornKenneth

        Ikke bestandig bedriften som skal levere nettsiden innehar kompetansen om innhold. Jeg vil vel si det slik at et par av eksemplene på leverandører du nevner er meget gode på det visuelle uttrykket – men, kanskje ikke innehar den dybdekompetansen man trenger for å lede kunden på riktig vei med innhold og mål med nettsiden.

        • http://blogg.telenor.no/jobbsmartere/author/t540672/ Tom-Tom Erik Isaksen

          Heldigvis ser vi en trend i at flere og flere blir opptatt av akkurat innhold, og ikke bare design. Mye takket være forkjempere som for eksempel Ove Dalen.

        • Ove Dalen

          Du har et poeng. Jeg skal ikke uttale meg om selskapene som er nevnt her. Kjenner to av dem og vet de gjør bra jobb. Men det er generellt få leverandører som har kompetanse rundt strategi og innhold. Derfor mener jeg det er viktig at små- og mellomstore bedrifter må være tydelig på hva de vil. Det handler mer om forretningsforståelse enn web. 

  • Ove Dalen

    Veldig bra, men et viktig aspekt som mangler før du begynner med design, utvikling og innhold: Hvorfor eksisterer nettsiden? Hva vil du med den? 

    Her feiler mange. Vi begynner å lage websider fordi vi må «være tilstede», «viktig å være synlig» uten noen nærmere konkretisering.

    Resultatet er ufokusete nettsider uten mål og mening. Viktig å tenke aktive mål som kan hjelpe bedriften å gjøre det bedre. To ting som er viktig å finne ut før du starter arbeidet:

    1. Hva vil vi (bedriften) med nettstedet – selge mer, redusere kostnader osv.
    2. Hva trenger brukerne – hva kan vi hjelpe de med på nettsidene.

    • Ove Dalen

      Definitivt. Men også viktig at bedriften er tydelig på at dette må vi avklare. Det finnes mange som leverer websider uten å stille disse spørsmålene.

      • Tom-Tom Erik Isaksen

        I neste innlegg har jeg planer om å gå litt inn på hva fokuset til nettsiden bør være. Jeg skal samtidig prøve å reflektere litt over innspillene dine!

    • Anonym

      Ikke bestandig bedriften som skal levere nettsiden innehar kompetansen om innhold. Jeg vil vel si det slik at et par av eksemplene på leverandører du nevner er meget gode på det visuelle uttrykket – men, kanskje ikke innehar den dybdekompetansen man trenger for å lede kunden på riktig vei med innhold og mål med nettsiden.

      • Tom-Tom Erik Isaksen

        Heldigvis ser vi en trend i at flere og flere blir opptatt av akkurat innhold, og ikke bare design. Mye takket være forkjempere som for eksempel Ove Dalen.

      • Ove Dalen

        Du har et poeng. Jeg skal ikke uttale meg om selskapene som er nevnt her. Kjenner to av dem og vet de gjør bra jobb. Men det er generellt få leverandører som har kompetanse rundt strategi og innhold. Derfor mener jeg det er viktig at små- og mellomstore bedrifter må være tydelig på hva de vil. Det handler mer om forretningsforståelse enn web. 

  • http://www.facebook.com/robinjohansen Chris Robin Johansen

    En bitte-liten digresjon: Funker ikke RSS feeden som den skal? Siste innlegget jeg får opp i feeden er «Slik søker du bedre» fra 16 november…?

    • http://blogg.telenor.no/jobbsmartere/author/t804473/ Atle Rønning

      RSS-feeden skal fungere igjen nå 🙂

  • http://www.facebook.com/robinjohansen Chris Robin Johansen

    En bitte-liten digresjon: Funker ikke RSS feeden som den skal? Siste innlegget jeg får opp i feeden er «Slik søker du bedre» fra 16 november…?

    • Atle Rønning

      Har fått noen til å se på RSS-feeden. Regner med at den fungerer igjen i løpet av dagen.

  • Pingback: Hva slags innhold bør jeg ha på mitt nettsted? | Jobb smartere

  • Pingback: Skap en nettside for din bedrift | flinkepiker.net